Vi kommer köpa bil – Hur vi jobbar för att hålla nere kostnaderna

Inlägg är framtaget i samarbete med Autodoc, en leverantör av reservdelar till bilar.

En av de starkaste drivkrafterna bakom flytten från landet in till stan var att jag ville leva ett liv utan bil. Min sambo var inte direkt emot ett liv utan massa tid i en plåtlåda hon heller. Så beslutet var enkelt.

Nu står vi dock inför lite förändrade förutsättningar. Dels vill vi vara en hel del på gården i vår, för att bygga burar och göra så mycket vi kan i odlingsväg innan flytten, dels så tror jag att jag får böja mig för att en bil är bra att ha när vi flyttar ned till gården. De metoder vi använder idag för att komma till stugan, med kollektivt resande alternativt bilpool, fungerar bra vid några enstaka tillfällen men vid lite mer frekvent resande blir det dyrt.

Att köpa bil bär emot, men jag tror vi ändå ska ha en bil i någon form när vi bor på landet och det finns som sagt poänger att köpa den redan nu.

Exakt vad det blir i bilväg är inte bestämt men jag skulle kunna tänka mig en begagnad VW Golf eller motsvarande. Jag gillar också folkabussar – i synnerhet den långa versionen av den modell som heter VW Caravelle T4 – men de är dyrare i drift och inköp så det är mycket en fråga om rätt tillfälle för att det ska bli något köp. Alldeles oavsett vilken bil det blir så kommer upplägget bli något i stil med:

  • Lågt inköpspris. 5 000 – 15 000 kronor. Detta för att bilens värdeminskning ska bli så liten som möjligt sett i reda pengar.
  • Jag räknar med att fixa en hel del själv om det behövs, men jag måste kunna bruka bilen utan för mycket strul fram till sommaren.
  • Jag kommer endast teckna trafikförsäkring.
  • Vi prioriterar låga fasta kostnader men kan tillåta lite högre löpande. Det gör att små diselbilar väljs bort, men större bensinbilar kan vara ok.

Jag har alltid försökt fixa rätt mycket själv med våra bilar. Jag tycker det är naturligt och det finns massor att hämta i form av besparing med en egen, ofta ganska måttlig, insats. Service och löpande underhåll gör jag alltid själv på äldre bilar. Jag byter oftast alla slitdelar själv, medan jag jagar specialister, eller snarare nischföretag, för reparationer jag inte kan eller vill utföra.

Lästips: Olika metoder att finansiera bilköp.

Som bloggare gör det här med bilköp mig naturligtvis mindre ”extrem” och kanske mindre intressant att följa. Eller så blir det lättare att relatera till vårt liv och leverne framöver. Alldeles oavsett så kommer cykeln vara ett prioriterat transportsätt även fortsättningsvis och kollektivt resande är på många sätt det bästa.

Lite småfix bara så rullar den igen.
Lite småfix bara så rullar den igen.

Service

Att serva bilen själv är lågt hängande frukt för den som vill hålla i slantarna. Framför allt motoroljan går att ordna till så otroligt mycket lägre pris jämfört med vad märkesverkstäderna tar betalt. Även etablerade firmor utanför märkesverkstäderna, så som Mekonomen, har höga priser för motorolja. 

Lite äldre enklare fordon har jag kört på olja från Biltema medan jag vet att vissa köper lite bättre märkesolja från Tyskland via Ebay. Bättre olja kan också finnas i lösvikt hos bilfirmor där de tappar från fat om du har med egen dunk. Det är helt ofarligt att fråga.

Jag har sparat ett par tusen kronor bara på att byta olja på bilen själv när jag hade turbomodeller med stora oljevolymer. Inte nog med att det krävdes mycket olja, syntetoljan som krävdes var dessutom dyr!

Mitt tips är att göra servicen ordentligt, inte bara göra det uppenbara oljebytet. Vad som ska göras står i fordonsboken och jag signerar även servicen själv med körsträcka, datum och namn precis som en verkstad gör.

  • Byt packning till oljeavtappningspluggar och filter.
  • Byt gärna torkarblad också. Köp bra varianter vilket inte säkert är detsamma som billiga.
  • Även remmar och remspännare i motorrummet ska ses över och bytas vid behov.
  • Smörj gångjärnen på samtliga dörrar och huvlås.
  • Kontrollera bromsbelägg och bromsskivor.
  • Kontrollera fjädrar och styrleder.
  • Kontrollera plastkåpor och skydd undertill.

Sök på nätet hur du nollställer eventuella serviceindikatorer. Internet är din vän. Känn glädjen i att faktiskt göra något och bygga kunskap. Det blir lätt bara en blodig knoge av det hela, när du gör det första gången, annars!

Jag har ännu inte stött på någon bil som inte går bra att serva själv med verktyg du kan köpa på Biltema. Arbetet tar ofta relativt kort tid.

Slitdelar och reparationer

Allt under bilen går nästan alltid att fixa själv. Fjädrar, fjäderben, stötdämpare, bromsok, drivknutar, skivor, belägg, bussningar och stag är alla ganska lätta att byta. Leta leverantörer på nätet och jämför priser på de delar du behöver åtgärda.

Lästips: När är det ekonomiskt försvarbart att reparera en gammal bil?

Jag har alltid handlat billigast, och många gånger bäst, reservdelar via näthandlare men jag har fått jobba lite. Större aktörer som Autodoc och Mekonomen hjälper dig att välja rätt delar via registreringsnumret på din bil, vilket är smidigt.

Mindre aktörer kan kräva ett telefonsamtal eller två, men är normalt sett proffs på det de gör och det blir sällan fel.

Med lite jävlar anamma så går det att spara galet med pengar på att leta delar själv till sin bil. Jag hade exempelvis en Mercedes R-klass – galen bil att ens nämna i en sparblogg – där jag hittade luftbälgarna till fjädringen för 1 500 kronor och bytte dem själv.

Bara delarna skulle Mercedes ha 5 500 kronor för! Totalt skulle reparationen gått på över 10 000 kronor på märkesverkstad.

Som exempel på vad det faktiskt går att göra kring reservdelar kollade jag upp priset på några slitdelar för en VW Golf hos Mekonomen och Autodoc – som har fri frakt – och fann följande.

DelMekonomenAutodoc
Bromsskiva 2 st ABE514 kr482 kr
Bromsskiva 2 st billigast514 kr407 kr
Bromsbelägg fram ABE442 kr181 kr
Bromsbelägg fram billigast442 kr173 kr

Jag tycker tabellen ovan är viktig ur flera aspekter om du har bil. Viktigast är relationen mellan vanliga reparationskostnader och det normala förväntade värdetappet. 

Jag vet många som byter bil för de går i skräck för kostnaden som kommer med vissa reparationer och därför byter till en nyare bil. Smart hanterat går delarna till nya bromsar fram till en Golf på under 700 kronor vilket framstår som en löjlig summa jämfört med det belopp en bil tappar i värde varje år.

Att hitta information

Internetforumen är fantastiska och innehåller ofta rena guider om hur du byter fjäderben, drivknutar, bromsbelägg och backar självjusterande handbromslösningar. Google är din vän! (För den som gillar folkabussar så finns det inget som matchar VW T4 forum, bara forumet gör faktiskt bilen köpvärd!)

Även om du är tveksam till att göra reparationer själv så är det fullt möjligt att köpa delar själv!

Prata med den händige i bekantskapskretsen om hen kan göra jobbet åt dig eller vänd dig till en lite mindre reparatör och hör hur de ställer sig till att du köper delar själv. Många reparationer är inte speciellt tidskrävande eller svåra att genomföra, som byte av bromsskivor och bromsbelägg, så det kan kanske vara värt att köpa tjänsten om man känner sig osäker. Men ge inte bort besparingen som finns i billiga reservdelar bara för det.

En liten erfarenhetsgrej! Kontrollera vad märkesdelar kostar. Jag gjorde mycket efterforskningar på hur jag skulle kunna byta fjädrar och fjäderben på en VW Passat vi hade. Märkesfirman var billigaste på fjäderbenen, av alla leverantörer, men fjädrarna var 40% dyrare än hos ett företag som specialiserat sig på delar till bilars hjulupphängning.

För vissa specialområden som katalysatorer, AC-reparationer och Xenonbelysning så har jag kapat kostnaderna med 50-70% på att jaga alternativa och specialiserade leverantörer jämfört med märkesfirmans offererade pris.

Nytt eller begagnat

Jag har ofta köpt nya delar när jag reparerat bilar historiskt. Det finns flera orsaker till det.

Ett är att jag tycker begagnade delar inte är värda priset när jag kan hitta nya delar från alternativa leverantörer till bra pris. Ett annat skäl är att väldigt många reparationer på en bil är att ersätta slitage-delar. Det är normalt sätt inte intressant att köpa den typen av delar begagnat.

Andra delar, som inte är slitage-delar, (du måste reparera något efter en mindre krock) är dock intressant att leta efter begagnade.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

22 svar på ”Vi kommer köpa bil – Hur vi jobbar för att hålla nere kostnaderna”

      • Eftersom du har koll på dina utgifter, så undrar jag vad du tror det kommer kosta per månad att ha bil på det sättet som du beskriver nu. Det vore kul att veta ungefär vad det kostar dig som optimerar för mindre utgifter.

        Lycka till med bilen, jag känner mig lite väl nöjd med mig själv, för att jag träffade rätt för några månader när jag kommenterade att de flesta har bil på landet så du nog faller för det också.. :-/

        Svara
        • Hej Erik,

          Det är tråkigt att du får rätt 🙂

          Jag räknar med att betala bilen med månadslönen så den för jag som en utgift direkt.

          Jag har svårt att räkna på vad reparationer kommer kosta. Men säg att vi kör upp en tank i månaden: 600 kr. Övrigt lika mycket. Så någonstans kring 1000-1500 när vi väl flyttat ut. Men det beror på bil …. så det är lite tidigt att spå ännu.

          Svara
          • Folk med tummen mitt i handen häromkring lägger i snitt ~600-1200kr per månad på verkstadskostnader för att deras äldre bilar ska klara besiktning.
            Jag går med på att det blir svårt att räkna ut hur man ska skriva av 5000-15000kr för en bil över 10 år, men simpelt så blir fortfarande 33-125kr/mån alltså en ganska stor del av din månadskostnad för bilen..

            Själv tycker jag det är bra att få rätt i denna fråga, bil känns så billigt så ska bli kul att se hur någon med större krav på bilen och ekonomin klarar av att minimera kostnaden.

          • Hej Erik,

            Ja, biljävlen suger pengar på alla vis. De flesta blundar mest för det.

            Jag kommer hålla detaljuppföljning på bilrelaterat framöver i ekonomiredovisningarna!

  1. Vi har en VW Caddy med plats för 7 och som med sätena uttagna har ett imponerande lastutrymme. Den är bara 5 år gammal så på tok för dyr för ditt exempel men vi tänker troligen behålla denna så länge vi har 3 barn hemma = 15 år. Min bedömning är att VW Caddy och liknande bilar som i första hand används professionellt är billigare att laga och serva då proffs marknaden i mycket högra utsträckning kollar på livscykel kostnader än inköp. Med vanliga ”svensonbilar” är det ofta tvärt om relativt billig i inköp å sen ska bromsarna bytas å det kostar nästan som en ny bil….

    Svara
    • Hej FFF,

      Normalt så är det plattformstänk som gäller i bilindustrin så din bil är säkert kusin till någon motsvarande personbil så det borde inte skilja så mycket. Däremot är ofta yrkesfordon relativt motorsvaga och enkelt bestyckade, vilket reducerar kostnaderna på allt som ingår. Men så jag tror då åker billigare i en standard Golf än i Caddyn faktiskt.

      Svara
      • Hej Onkel,
        Där tror jag att du har rätt, men vad jag menar är att Caddyn är billig i drift och underhåll jämfört med 7 snitsiga bilar/bussar/suvar för privatmarknaden. Däremot är det säkert dyrare än en golf. Det är på det stora hela en väldigt ”rimlig” bil vilket är ovanligt på privatmarknaden där det är en massa extrautrustning och däck/bromsar/motorer som egentligen hör hemma på en tävlingsbana.

        Svara
        • Hej FFF, då är vi överens.

          Folkabussen jag refererat till – den modell som heter T4 – är också väldigt ”rimlig” och lite av en favorit. Men den är trots det en ”buss” med helt andra hjul, däck, bromsar osv. Lärdomen är faktiskt hos oss att det nästan alltid är bättre att gå för billigt och enkelt, och i så fall köpa två bilar om familjen är stor. Men det svårare att omsätta i praktiken än det är att skriva.

          Svara
  2. En bra grej är att välja en bil av en rätt vanlig modell som funnits på marknaden ett tag och ett vanligt märke. Dels så är det lättare (och billigare i både slantar och tid) att få tag på delar till såna och dels så är det oftast lättare att få någon bekant att hjälpa en med en sådan bil.

    Jag har köpt mkt begagnat till min tidigare bil (jag hade en Volvo 142 från 1971, en riikktig traktor 😉 ) och returbilen.se är himla bra. Det är skrotar dit man själv åker och monterar av delar (ta med verktyg) och dessa är organiserade med ett nätverk över landet. Man kan leta i långa listor på deras gemensamma hemsida efter delar till just den modell man har. Man kan också anmäla sig till en mailingtjänst där man får mail direkt de får in en sådan bil som ens egen, så att man fort kan hinna dit och ta de delar man vill ha. Jag har kompisar som köpt massa smågrejer som gummilister, fräscha säten, bakspegel, lastgaller etc på det viset, själv köpte jag mer sånt som plåt etc till min gammelbil. De har allt från i princip helt nya fast skadade bilar till jättegamla veteranåk. De enda saker från bilar som de inte säljer är Rattar med airbags och Airbags, av säkerhetsskäl.

    Svara
    • Hej Anna,

      Returbilen.se var riktigt kul länk.

      Jag håller med. Vanliga bilar, som är vanliga. Jag gillar dock inte för gamla för då är det som går till skrot alldeles för dåligt och slitet. Svärfar hade t ex en 940 tidigare och det gick inte att hitta vanliga delar som gick sönder på skroten. Antingen var de redan borta, eller så var delarna trasiga på de som kom in till skrot. Jag har liknande erfarenheter kring mina gamla Mercor jag åkt.

      Svara
  3. Toyota prius +
    Är ju nästan pk, för en hipster!?
    Den där förbannade verkligheten, hoppar upp och sparkar oss i arslet, i spenaten!

    Du får surfa på kvd i vinter och lägga bud!

    Svara
      • Det är någon speciell känsla för oss hippies med vw bussar!?

        Måste ha varit 77. En gammal 62, inköptes för 2000 och vart en ombyggd dröm över vintern. En månad genom Europa till sydItalien. Luftkyld, med en tändning man fick justera efter varje hundratal mil! Startmotorn gick sönder efter 5 mil men vi körde den ändå genom hela Europa i en månad! ?
        Du ljuva ungdom!

        Svara
  4. Om du hade blivit erbjuden en ny V70 som förmånsbil/tjänstebli och du tackade ja. Hur skulle du beräkna sparkvoten? Låt oss säga att du får 2000 lägre lön när den betalas ut men förmånsvärdet är 4000? Mina dilemman i beräkningarna för min del. Jag räknar ju inte in skatten när jag räknar sparkvoten annars så varför göra det nu? Samtidigt stiger min konsumtion med motsvarande 4000. Fast den konsumtion hade jag aldrig dragit på mig om jag fick betala själv. Bensinen privat blir ju helt klart en kostnad men samtidigt slipper jag ett busskort vilket gör att jag klarar mig lite lindrigare undan kostnadsmässigt fast med lägre inkomst.

    Svara
    • Hej David.

      Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Din ”förmånsbil” är i pricip lika dyr om du köper den ny privat så jag tror inte du tjänar några pengar att tala om på förmånsbilen.

      Sparkvot är ingen tävling, så det finns liksom inga riktiga regler så. Du får ut lägre i lön än tidigare med förmånsbilen. Det kommer ge dig sämre sparkvot skulle jag gissa. Om inte så har du väl kommit bättre ut med den här lösningen?

      Svara

Lämna en kommentar