Vad jag har lärt mig genom att sluta dricka kaffe

4
982
sluta dricka kaffe

Jag har slutat dricka kaffe sedan drygt ett år tillbaka. Det som började som ett experiment då, för ett år sedan, har hängt med. Då inspirerades jag av det jag läst på nätet och det verkar som det här med att sluta dricka kaffe är lite av en nätgrej. 

Finns det hälsovinster med att sluta med kaffe?

Forskning tyder på att kaffe har goda hälsoeffekter, så det finns inga generella livsstilsråd som förordar minskat kaffedrickande.

Varierar energinivåerna mindre över dagen om jag slutar med kaffe?

Det är inte omöjligt, det kan också vara så att kaffe gör att du sover sämre vilket påverkar dina energinivåer. Prova och se vad som gäller för dig.

Kan man vara beroende av kaffe?

Ja. Många slutar dricka kaffe för att ifrågasätta sina beroenden.

Funderar du på att sluta dricka kaffe så är rådet enkelt. Prova! Det känns skönt att bli av med ett beroende som – om du är som jag – inte ens förstår glädjen eller nyttan av längre.

Sluta dricka kaffe
Att sluta dricka kaffe är inte så svårt när man funderar på vilka koppar man faktiskt dricker.

Till originalinlägget, som skrevs i juni 2015, med en aktuell slutkommentar nu när jag inte längre dricker kaffe.

Eftersom jag drack massor av kaffe tidigare, främst på förmiddagen, så bestämde jag mig för att prova att leva utan kaffe under en period. Substitutet fick bli te, då så koffeinfritt som möjligt.

Nu har det gått några månader sedan jag slutade dricka kaffe och jag kan blicka bakåt lite. 

Varför slutade jag dricka kaffe?

Jag läste någonstans att många upplevde jämnare energinivåer över dagen om dom inte drack en massa kaffe. Förklaringsmodellen var ungefär så här: Kaffe ger en kick-start på dagen som man får betala tillbaka på seneftermiddagen och kvällen. Energin vi har att röra oss med under dagen ska på något vis vara konstant är tanken och det man får extra på morgonen försvinner på kvällen.

Resultatet

Jo, det visade sig att jag är klar med kaffe! Åtminstone tillsvidare.

Blev jag piggare på kvällen? Det vet jag inte, det blev inte det som hamnade i fokus, utan det som jag lärde mig var att jag som är en stor kaffeälskare är klar med kaffet. Tack för kaffet helt enkelt.

Tack för det sa magen!

Det här är inte första gången jag upplevt samma sak. Jag slutade röka och snusa efter tonåren och upplevde samma sak. Då trodde jag att det skulle vara svårt att vänja sig av med nikotinbehovet, som då var ganska stort, men det var enkelt. Jag kände på samma sätt då att “jag var klar”!

Jag tror faktiskt att jag har en förklaring till det här, åtminstone för kaffet, som är det som ligger närmast i tid.

Jag hade bytt kvalité mot kvantitet. Inte ens var hundrade kopp kaffe var god längre.

Det mesta kaffet dricker jag på jobbet och automatkaffet där smakar inte gott, även om det är av en något mer drickbar modell än det värsta skit jag druckit på olika arbetsplatser. 

Hemma har vi sedan länge skippat Nespresson till förmån för Lidls billigaste bryggkaffe. Det kaffet är ingen “hit” och det har bidragit till att kaffet hemma inte heller direkt är någon njutning.

Varför ska jag fortsätta med något om jag inte ens förstår vitsen med det jag gör? Jag tror det är den frågan som är viktigast i mitt beslut att sluta dricka kaffe.

Kaffe är inte bara en dryck

Men det handlar inte bara om kaffet i sig, det handlar också om stunden. Dom tillfällen jag drack kaffe med någon sorts mindfulness var inte många. Inte ens första koppen på jobbet på morgonen var mycket mer än ritualen att hämta den.

Känslan av att ha sin första kopp kaffe i handen på morgonen var lite speciell, men sedan blev det inte mer. Kaffet var inte så gott och jobbet drog igång.

Jag har märkt att jag tänker liknande runt alkohol. Ett omsorgsfullt valt vin, drucket tillsammans med god mat och människor jag gillar, ger en känsla som en vabb-eftermiddag med korv stroganoff och lådvin inte riktigt kan matcha.

Livet är som en maträtt, är den skit i allmänhet så gör inte en enskild krydda någon skillnad. Inte ens om man tar den om och om igen.

Vad har jag lärt mig av att sluta dricka kaffe?

Naturligtvis ska jag göra det jag mår bra av och gillar, men det kräver lite av stunden. Jag gillar kaffe och jag gillar stunden man får tillsammans med en god kopp kaffe. Men det är något speciellt som inte går att skapa genom dåligt automatkaffe i språnget under en stressig arbetsdag.

Ska jag göra något ska jag göra det rätt. Substitut, som kan kvitta eller som till och med får mig att må sämre, som många koppar jobbkaffe ibland kan göra, ska jag inte hålla på med.

Jag har annat som är bättre som jag kan fylla min tid med.

Efter ett år utan kaffe

Den mest påtagliga konsekvensen av att jag slutat dricka kaffe är att magen är mycket bättre. Det är en enorm skillnad, jag som haft lite småtjurig mage i många år känner ingenting numera.

Det andra som förvånar mig är att jag föredrar te så till den milda grad att jag i princip aldrig ens känner sug efter kaffe. Någon enstaka gång under hela året sedan jag slutade dricka kaffe har jag känt riktigt begär.

Att jag från första början slutade dricka kaffe hade med energinivåerna på eftermiddagen att göra. Dom har i alla fall inte blivit sämre. Kanske lite bättre faktiskt, men om det beror på kaffet kan jag inte säga. Jag kanske sover lite bättre också faktiskt, men jag har ju inte gjort någon vetenskaplig undersökning kring just detta, så ta det med en nypa salt.

För mig har mitt beslut att sluta dricka kaffe visat att alla måsten jag har, eller haft, sällan är så viktiga när allt kommer kring. Att sluta dricka kaffe hade för fem år sedan låtit som en enorm begränsning, då jag verkligen älskade kaffe. Idag saknar jag det inte alls.

Kanske är den största vinsten just mental. Jag har blivit av med en last och slutat peta i mig skitkaffe, som jag inte gillade och inte mådde bra av, på jobbet.

Läs gärna mer om vad jag lärt mig när jag slutade dricka alkohol

Expressen har lyft fram några mer fysiska effekter av att sluta dricka kaffe.

4 KOMMENTARER

  1. Det goda med att inte dricka kaffe är att man då får som bäst effekt av koffeinet när man väl behöver det (i form av kaffe eller tablett). Kan vara relevant i t ex träningssammanhang, där så vitt jag vet bara två lagliga verkligen prestationshöjande preparat existerar, koffein och kreatin.

    Men det mest potenta, som alltför många missar, är förstås sömn! Lättare att lägga surt förvärvade slantar på olika dyra preparat i stället för att se till att (gratis!) sova nio timmar per natt.

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna