Skippa bilen och öka friheten med nästan 100%

8
65

Jag satt och jobbade med sidan som hanterar vår månadsekonomi och sökte fram vad en typisk månadsbudget kunde vara för en familj. Hos Swedbank hittade jag följande tabell.

Källa Swedbank.
Källa Swedbank.

 

En genomsnittlig barnfamilj med två barn har alltså ungefär 13 000 kronor kvar att spendera på det som ligger utanför det allra nödvändigaste. Ett ganska vanlig kostnadsbedömning är att bilen kostar 5 000 – 6 000 kronor per månad inklusive allt.

De som säljer bilar vill naturligtvis relatera 5 000 kronor till den disponibla inkomsten som innebär att man ger 12-13 procent av disponibel inkomst för bilen i exemplet ovan. Det låter ju inte så farligt, men det är i praktiken hälften av pengarna som går åt efter mat och husrum.

Hur ser du på nutidens människors inställning till bilen?

Hur ser du på de som är bilberoende?

Resultat

Loading ... Loading ...

Det går bra att välja två alternativ!

Passa gärna på att gå in i bloggens huvud och läs avsnittet om budget och månadsekonomi. Eller läs om första året utan bil.

8 KOMMENTARER

  1. Fast med den logiken kan väl lika gärna familjen bo lite mindre/billigare? Varför ska en villa räknas som nödvändigt och bil som övrigt? Jag har hellre ett rum mindre i lägenheten och en bil.

    • Hej Peter,

      Jag kan till viss del ge dig rätt och ju större du bor ju riktigare är ditt påstående. Men det finns också skillnader mellan bil och boende och jag har svårt att se meningen med att tillskriva bilen samma värde som bostaden. Det är för mig en princip som grundar sig på hur bilen belastar ekonomin men kanske viktigare, jag anser att det finns massor att vinna på att sluta se transport som något viktigt. Det är det inte.

  2. Enligt egen erfarenhet och de resonemang som jag hör andra människor föra vad gäller bil, så underskattar man GROVT vad det kostar att äga bil. 5000-6000 kr är ju som sagt ett snitt, och det kan sticka iväg rejält därifrån! Att äga bil är egentligen det enda rent budgetmässigt som har gett mig ont i magen. Förutom den psykande värdesänkningen (som är näst intill oundviklig även om man köper en billigare bil) så är det vetskapen om att nästa verkstadstur kan kosta enorma mängder pengar. Och att lägga undan pengar till en bilbuffert, vilket nästan är ett måste, är nog det absolut tråkigaste jag kan tänka mig att spendera mina slantar på.

    • Håller med!

      Pengarna är uppenbara nersidan men sedan kommer själva åttagandet med oro för reparationer, mentala biten med att se skiten slitas ned, och tiden som går åt att transportera sig. Är verkligen transport så viktigt?

  3. 5000-6000 per månad? Beror ju mycket på om det är en ny eller gammal bil. Jag tycker man skal sätta bilen i perspektiv till bostaden. En billig bostad på landet utan bil kräver oftast förtidspension till att få kalkylen till att gå ihop. Men på andra sidan är en ny BMW på gatan i storstaden den rena förlusten.

    • Visst varierar kostnaden, men som Ett fattigt landskap kommenterade innan så ska är det få som överskattar kostnaden. Det är nästan alltid tvärt om. 5000 kr/månad är inte något konstigt, även om det troligtvis rör sig om en nyare bil.

  4. Intressant frågeställning.
    Själv bor jag i en glesbygdskommun med ytterst svängig arbetsmarknad och mediokra allmänna färdmedel.
    Kan utan omsvep säga att det faktum att jag äger bil och är villig att använda den har bidragit till att jag inte stämplat en sekund på över 25 år.
    Icke desto mindre är bilägande en ekonomisk katastrof och användande av bil är att betrakta som livsfarligt. Man får bara hoppas att folkmängden här ute i provinserna ökar så pass att en långsiktig och allvarligt menad satsning på kollektivtrafik kan göras även utanför 08-området.

    • Hej T,

      Vi bor inte i 08-land och har bott 13-år på landet så jag är helt med på vad du säger. Men det är många sidor. På landet var det inte ovanligt att barnen skjutsades även korta sträckor och ohälsan är som störst på landsbygden. Dessutom går det ofta att åka kollektivt om man vill, i synnerhet om man kan mecka lite med att cykla vissa sträckor. Men jag glider in på ett närliggande område.

      I praktiken är det som du antyder, de som är mest beroende av bilen har också mycket av ofriheten av att inte kunna använda andra transportmedel.

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna