Nu två bilar – Kostnadskoll och förhållningssätt

Jag ropade hem en andra bil på bilaktion här om veckan. Det är inga stora affärer jag gör, bilen inklusive slagavgift på 1 995, gick på 8 995 kronor. Då medföljde naturligtvis dubbade vinterdäck och bilen var nybesiktad. Då får man en VW Golf IV Variant 2.0 L bensin/gas årsmodell 2003. Vi har sedan tidigare en VW Bora 1,6 L bensin av årsmodell 1998. Bilarna har gått cirka 25 000 mil och 29 000 mil vardera. Utseendemässigt är inte bilarna så lika, men det är Golf Mk IV med modellnummer 1J båda två. En bilplattform med 4,6 miljoner byggda bilar. En bil som är känd för att vara både billig i drift och driftssäker. Skulle något hända så är reservdelsutbudet enormt – och billigt – på nätet via reservdelssajter så som bildelarexpert.se.

Våra val av bil är verkligen ingen slump alltså. Boran går på kring 0,5 liter milen och kostar cirka 2600 kronor i fasta avgifter (skatt och försäkring) per år. Den nya Golfen går att köra ännu billigare på gas och har dessutom reducerad skatt så att skatt och försäkring hamnar kring 2 100 kronor per år. Värdetappet är snudd på obefintligt, det är i stället slitage på däck, status på besiktningen med mera som avgör bilens värde vid ett givet tillfälle.

Det är billiga bilar men det inga skitbilar. Det är krockkuddar, faktiskt i sidorna också, och inredning och exteriör har inte tagit farlig skada med åren. ACn fungerar i båda fordonen men Borans radio har gett upp. Där är Golfen i en helt annan klass.

Varför två bilar?

Vi är relativt bilberoende här ute i skogen. Det är lite praktiskt åkande till byggfirmor och för mathandling, men mest åker vi nog i samband med att vi skjutsar barnen. Vi har löst allt bra med bara en bil första året, men när bilen rullar så mycket som den faktiskt göra så har Boran samlat på sig lite småproblem som behöver fixas. Och ett lite större problem, som gör att bilen blir ståendes, skulle ge oss rätt mycket praktiska problem, något som en extra bil förhoppningsvis hjälper oss att hantera. Så två bilar handlar om delvis om praktiska avväganden kopplat till vårt bilberoende men också till att vi har väldigt billiga bilar.

Men det finns också ett annat problem för oss som familj att beakta. Vi är sex personer. Golfarna har bara plats för fem. Så ska vi åka någonstans tillsammans så måste vi ha två bilar. Och att göra något tillsammans under sommaren, så som dra över en sväng till Visby, ligger är något vi diskuterat. Rent allmänt har det här med att vi inte kan flytta oss hela familjen varit lite av ett ”problem”, mer i tanke än praktik då vi sällan åker någonstans, men visst ska det bli kul att kunna åka till stan hela gänget. Något vi aldrig gjort sedan vi flyttade ut.

Bilen vi haft i ett och ett halvt år snart. En Bora.

Ett problem med att ha äldre bilar som gått många mil är att det kan vara svårt att avgöra om man ska reparera bilen eller byta när det rör sig om lite större reparationer. Är de exempelvis någon idé att köpa nya vinterdäck till en bil när man är osäker på om den går igenom besiktningen om sex månader? Det här problemet blir betydligt mindre om de bilar man har är av samma modell. Om någon bil inte går igenom besiktningen får den andra bilen ärva dyra delar, så som vinterhjul.

Det är till och med så att jag kan köpa hem delar, så som bromsklossar och oljefilter, till min lilla verkstad då båda modellerna har samma delar. Det här gör det otroligt enkelt att hålla bilarna igång, samtidigt som det gör det möjligt att hitta smarta lösningar på problem. Så har man två bilar ska de naturligtvis vara av samma modell!

Efter lite omvårdnad av de två bilarna – det är Boran som har lite småfix – så är det möjligt att pendla till Linköping – utan att köpa något annat fordon – om vi önskar göra det, i samband med att tjänstledigheten är över nästa sommar.

Det går att köpa gasbilar väldigt billigt nu. Ett skäl till det är naturligtvis den nya lagen kring besiktning av gasinstallationer som kommer göra det dyrare att köra gasbil. Vad det innebär i praktiken får vi väl se. I vårt fall ligger gastanken som ett eftermontage i bakluckan – vilket också gör att bilen har en fullstor bensintank – och borde rimligen inte kräva några stora insatser att inspektera. Den senaste tidens prisuppgångar på bensin, som inte riktigt slagit igenom på gasen, har gjort kalkylen kring drivmedel mer förmånlig för gas, vilket ligger i andra vågskålen.

Jag ropade in bilen via Netbil.se, som har lite annat utbud än Kvarndammen tycker jag. Det här är en gammal kommunbil från Jönköping som vi köpt. Kommunbilar brukar vara ganska bra köp om den bilansvarige i kommunen skött bilarna rimligt väl. Allt brukar fungera, det är rent och snyggt, fel är åtgärdade löpande, servicen skött och däcken brukar inte var blanka. Det gjorde att jag budade på bilen osedd. Det har jag faktiskt gjort varje gång jag köpt bil på bilauktion. Man har möjligheten att neka att ta emot bilen vid hämtningen om något skulle vara riktigt fel.

Att man kan fixa en hel del själv underlättar naturligtvis när man köper gamla bilar, men det finns många bra sätt att hålla nere kostnaderna även om man inte skruvar något själv. Den lille bilmeken en kilometer utanför stan har oftast inget emot om du lämnar med reservdelarna, exempelvis. Och att handla delarna är inte heller speciellt svårt. Bildelarexpert.se gör det exempelvis möjligt att köpa delar genom att ange bilens registreringsnummer.

Jag som skriver här heter Anders Gustafsson. Här pratar vi om vår tid och våra pengar. I stora drag kan vi säga att vi pratar om hur vi styr våra liv för att leva friare och intressantare liv.

Titta bland kategorierna i menyn här ovanför så ser du vad vi pratar om i detalj.

Läs gärna min fria e-bok som jag skrivit för dig som vill leva ekonomiskt fri för en kortare eller längre period.

Jag har nyss fyllt 50 och har fyra barn och sambo. Vi bor i Sundbyberg sedan 2019. Innan dess drev vi en liten gård i Småland under ett par år. På den tiden var vi aktiva inom FIRE-rörelsen och predikade för ekonomiskt oberoende och tidig pension. Nu är vi åter i ekorrhjulet :)

Det här med att hoppa ur ekorrhjul och säga nej till tråkiga vardagar har intresserat mig sedan 2013. Det som nog gör den här bloggen lite unik är att jag närmat mig frågeställningen på så många vis. Inte minst har jag försökt förstå och påverka min roll i det hela.

Utbildningsmässigt är jag civilingenjör. Jag har på det varit doktorand, men fullföljde aldrig den banan. På senare tid så har jag även läst psykologi på universitetsnivå.

Du hittar min email-address på den lilla mailikonen här nedanför. Där hittar du också länken till bloggens Youtube som du gärna får prenumerera på.

6 svar på ”Nu två bilar – Kostnadskoll och förhållningssätt”

  1. Finns en del straffbeskattningar på landsbygden. Bensinskatten är ju en. En annan är generellt högre kommunal- och kyrkoskatt. Vet inte exakt var ni bor, men visst måste den ha gått upp, jämfört med Linköping?

    Svara
    • Hej Breaking Bucks,

      Faktiskt åker Stockholmare mest i snitt, har jag läst någonstans. Vi tillhör Vetlanda. Nästan 2 procentenheter högre kommunalskatt än Linköping.

      Svara
  2. Tyska bildelar har oslagbara priser. Kolla! Till min Scenic var orginal kupefläkt 1000kr billigare än piratdel från skruvat.se. En kylare kostade hälften inkl. Frakt.

    Svara
    • De sajter jag promotar här Autodoc och Bildelar Expert är ju tyska webfirmor. Och priset är galet. Jag hade problem med fönsterhissen på Boran. Det var mekanismen som var paj. Byts hel i Sverige för någon tusing, men på Autodoc fanns vajern, som var den del som faktisk krånglade, som lös reservdel. Kostade någon tia!

      Svara

Lämna en kommentar