Hur lägger jag upp dagens bäst som fri?

19
71

Sommaren 2016 så var jag ledig sex veckor och tillbringade i princip varje dag på vår gård. Tanken var att jag skulle skriva något varje dag jag var ledig. Mest för att jag var sugen på att skriva, men också för att träna mig i att “göra något” som fri. Utöver det hade jag inget uttalat mål. Vi skulle lata oss naturligtvis och så hade vi lite praktiska frågor kring handling och lite fix.

 

 

I grunden blev det någon form av grundschema för dagen. Målet var att skriva något på morgonen för att säkra att det jag ville göra faktiskt också skedde. Ibland började jag så tidigt som sex på morgonen och med lite tur så var inlägget klart någonstans mellan nio och tio.

Det tar ett par timmar att får till ett bra blogginlägg. Givet att jag vet vad jag ska skriva! Om jag måste göra research och/eller bilder så tar det mycket längre tid. Om jag lägger till att jag ska svara på lite kommentarer på bloggen och läsa lite nyheter så rinner tiden snabbt iväg. Så fyra timmar går snabbt. 

Det vanliga var därför att jag var “klar” med min morgon kring klockan 10 på förmiddagen.

Sedan rusade dagen iväg! Det fanns alltid något att göra på gården eller med barnen och ibland stupade jag i säng på kvällen. 

Men oftast tillbringade jag kvällarna med familjen. Inte sällan började kvällen redan vid kvällsmaten kring sex. Sedan var jag “upplåst” fram till jag gick och la mig kring klockan tio.

Ungefär så här såg dagen ut lite schematiskt. “Badtid” får ni tolka brett. Ibland var det bad, ibland bus. Någon gång bara långfika. Kvällstid är vanligtvis familjetid.

Jag kan inte säga att jag är helt nöjd med sommaren som gick. Det måste gå att fila lite på upplägget! Här är några synpunkter jag har.

  1. Maten. Min sambo tar, nästan, allt ansvar för maten. Det går inte längre. Då blir det korv stroganoff jämt. Jag måste ha större rum för mattillfällena och göra mer av dem.
  2. Det finns ingen plats för träning i schemat.
  3. Det jag kallade bloggtid är “produktionstid”. Men jag vill kunna läsa och reflektera också. Den tiden saknas helt här.
  4. “Bloggtiden” är galet rörig. Jag kan i princip bara sitta i köket och det är som ett slagfält varje morgon.
  5.  Förmiddagen går mig lätt ur händerna! Blir klockan 10 och så ska jag gå på toa, ta en kopp te och prata lite med sambon så är förmiddagen borta! Då är det dags att göra lunch.
  6. Varje kväll försvinner!
  7. Morgonen som är den bästa tiden för mig går alltid bort till samma syssla.
  8. Familjen “kletar ihop” helt. Det finns ingen vuxentid (kanske lite på morgonen). Det finns ingen individ.  
  9. Tiden då vi är tillsammans i familjen så gör vi saker som kan ha “litet värde” för mig och även min sambo. Jag tränar exempelvis inte med mina barn. Jag äter ostbågar med dem! De hjälper inte oss med odlingen utan vill fika.

Jag tycker nog att man ska vara med barnen och familjen på semestern, men förra sommaren gav för många timmar som inte hade “rätt kvalité” från mitt perspektiv.

Vad göra?

Morgon och kväll är de två perioder som är intressantast att se över. Mornarna kan inte bara användas till skrivande. Det funkar inte! Kvällarna kan inte alltid vara vigda för slöande i TV-soffan. Det är inte heller ok.

En variant är att göra vissa dagar annorlunda än andra. Måndagkvällar och onsdagkvällar skulle jag alltid kunna lägga som träningskvällar exempelvis. Tisdagar och torsdagar står jag för maten.

Hur tänker ni? Någon som har några goda tips om hur man lägger upp sin dag och vecka när man är fri?

 

 

Alkohol – Ett stickspår!

Som en sidonotering i det här sammanhanget så måste jag kommentera synen på alkohol och behagliga sommardagar med ett glas kall rose, eller kanske en öl. Jag har inget emot alkohol, tvärtom faktiskt :). Men i all den stund som alkoholen kommer in i dagen så brinner möjligheten till att göra rätt många sysslor inne. Alkohol dödar återstoden av dagen! Jag får ju inte ut för mycket av livet direkt utan tid och ork är alltid bristvara. Att då ge bort tid och ibland också ork är skit. Därför är alkohol och semester en usel kombo egentligen.

Alkohol gör sig bäst en torsdagkväll i vabruari när huvudet ändå är som mos! 

19 KOMMENTARER

  1. Om det här är din typiska dag på sommaren tycker jag absolut att du ska lägga in cyklingen, efter middagen. Ensam, ute i kvällssolen, egentid. Det behöver inte gå snabbt (inte långloppstempo) utan mer som en avkoppling, rensa hjärnan på mos och skaffa nya tankar och funderingar samtidigt som du får den motionen eller fysiska rörelse det känns som du eftersöker.
    Skippa TV och dator efter kl 19.00, gå ut och gör något skoj istället. Solen går ner långt senare än så.

  2. Träning på morgonen är enligt min erfarenhet att föredra framför kvällstid, då den lätt prioriteras eller stjäls bort. Ett kort och effektivt pass kan bli en bra start på resten av morgonens intellektuell arbete. Du kommer ju också att vara så aktiv i vardagen resten av dagen.

  3. Jag ser inte träning som en separat aktivitet utan någon som integreras i dagen när mycket görs med muskelkraft om det nu är att fixa tvätt, cykla med barnen, ta en promenad eller hugga ved. Jag ser också till att alltid alltid ta en lunch promenad (alternativt cykeltur eller skidtur beroende på säsong). Det märker jag att jag har igen i att jag är mer pigg när jag fortsätter med vad det än må vara man håller på med.

    Sen så är ju den mesta “fria tiden” för oss föräldrar under en stor del av året uppbunden av skolans tider som styr när vi går upp på morgonen och när lugnet är slut i huset på eftermiddagen. Förra våren gjorde jag ett försök på bloggen att beskriva hur en vanlig sparsam och fri dag er ut för oss mitt under terminen…

  4. Fysisk aktivitet på morgon och förmiddag, tillsammans och /eller var för sig. Laga lunchoch äta tillsammans. Sedan är alla glada och mätta och lite slöa kanske – då kan man blogga en stund medan var och en sysselsätter sig med sitt. Så lite hushållsbestyr och måsten fram till middagen som man lagar och äter tillsammans. Sedan kan man ta det lugnt och umgås eller fixa lite med något beroende på humör och väder. Så gör vi.

  5. Själva idén med frihet är väl att INTE behöva schemalägga? Men jag skulle nog lägga träningen på förmiddagen precis innan lunch. Och tycker att din tanke att göra dagarna olika är smart. Gissar att du vill göra variera längd och intensitet på träningen, och även skrivandet borde bli mer effektivt om du kan sitta längre pass. Alltså: skriv mindre de dagar du vill träna länge och vice versa. Kaoset du upplever tror jag lättare uppstår om du försöker klämma in träning, skrivande, matlagning och annat på samma dag så att det varken blir hackat eller malet.

    • Hej Micke!

      Jag har fått den kommentaren på Twitter också. Jag tror det är en lite för enkel verklighet för att passa mig. Jag måste/vill göra visa åtaganden. Och jag vill balansera dem mot varandra genom att titta på hur jag fördelar min tid.

  6. Dina barn är alla ett år äldre denna sommar än förra. Bara det kan göra skillnad… Saker och ting kan automatiskt falla på plats allt eftersom tiden går.

  7. Dina tankar kring ledighet utgår i nuläget från din nuvarande livssituation, vilket är fullt naturligt. Sex veckors semester är inte tillräckligt lång tid för att mentalt och själsligt lämna det väl inrutade ekorrhjulstänket och den tillhörande känslan, så det är svårt att föreställa sig vad det innebär att vara fri “på riktigt”. Gör gärna upp ett tydligt schema nu för hur ditt liv ska se ut det första halvåret-året men räkna med att du sannolikt kommer att förändra ditt synsätt när du väl anpassat dig efter de nya förutsättningarna. Bland annat kommer du förmodligen att upptäcka att du aldrig varit riktigt avslappad tidigare, inte ända in i märgen och själen, i alla fall inte sedan du blev vuxen. Men det tar nog närmre ett år av ledighet att komma dig, så du har tid på dig att förbereda dig inför den insikten. 😉

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna