Consector – Bolåneförmedling via nätet

Jag har fått möjligheten att intervjua Consectors vd Pontus Holgersson. Naturligtvis diskuterar vi Consectors tjänster, främst bolåneförmedlingen man jobbar med, men jag passade också på att prata marknadstrender, peer-to-peer lending och fråga om han tror att privatlånen kommer vara kvar hos storbankerna i framtiden. Inlägget är framtaget i samarbete med Consector men var från början inte tänkt att ta den här formen riktigt. Jag tänkte att jag skulle titta på och utvärdera just bolåneförmedlingstjänsten, men då starten för den tjänsten åkt något i tid så fick jag möjligheten att ha en dialog med Pontus Holgersson som är bolagets VD. Frågorna och svaren finner ni nedan!

 

 

Om du kort skulle beskriva Consector för de oinvigde vad säger du då?

Consector är det nya sättet att upphandla lån och krediter. Istället för att vända dig till ”gammelbanken” kan du på ett modernt och digitalt sätt få lån till bästa räntan. Vi ställer bankerna mot varandra och genom en digital budgivning får bankerna återkomma med ränteerbjudande och du väljer sedan den aktör som passar dig bäst. Consector arbetar med bolån, privatlån, billån och kreditkort och kan därmed vägleda dig i alla lånefrågor. Vi är tillgängliga online 24/7, via telefon och fysiskt om man önskar det!

Om jag behöver låna pengar varför ska jag i så fall vända mig till er och inte exempelvis Lendo?

Bra fråga, Consector är en fullsortimentbutik för lån tillskillnad från Lendo som bara arbetar med blancolån, dvs lån utan säkerhet. Vi lägger ner tid på varje kund och säkerställer att kunden blir matchad med rätt bank, detta resulterar i bättre villkor för våra kunder vilket vi ser stort värde av.

Hur ser betalningsmodellen ut för era tjänster. Jag antar att jag som kund inte betalar för tjänsten och att ni får betalt från långivarna. Stämmer det?

Vi får ersättning från bankerna när vi förmedlar en kund. Vi sitter på samma incitament som våra kunder. Dvs. kan vi hjälpa en kund till lägre räntevillkor tjänar kunden pengar, banken får en ny kund och Consector får ersättning för förmedlat kunden. Ett så kallat ”win win win” för alla parter.

Kommer ni ge mig transparens så att jag själv kan bestämma vilken aktör som är bäst, eller kommer ni presentera en aktörs erbjudande som det “bästa”?

Consector presenterar alltid alla aktörer som ger ett anbud. Det är viktigt att det är full transparens och att kunden kan välja det erbjudande som kunden tjänar mest på.

Hur ser du på peer-to-peer lending? Vad tycker du talar för den traditionella modellen med lån i en bank som ni företräder?

Då vi har en fungerade bankverksamhet i Sverige samt då ränteläget är lågt erbjuder oftast banken bäst ränteerbjudande. Detta sätter våra kunder ett stort värde på. Om ”peer to peer” aktörer kan konkurrera med traditionella banker och skapa bättre och mer attraktiva ränteerbjudanden är vi positivt inställda till detta.

Elskling.se verkar fått med sig samtliga energibolag i sin lösning medan jag inte sett någon liknande tjänst kring lån i någon form. Finns det ett motstånd hos bankerna att vara med hos en effektiv mäklare som riskerar att sänka priset på lån?

Det tar tid att förändra ett beteende. För inte allt för länge sedan föddes man in i en bank och var ofta banken trogen hela livet. Idag med digitala tjänster är det enklare att jämföra och byta bank. Detta medför att det är nytt för många banker att arbeta med förmedlare. Succesivt förflyttar sig även traditionella banker mot vår typ av tjänst och om bara ett antal år är säkerligen majoriteten av bankerna med i vår kanal precis som att samtliga energibolag arbetar med elskling.se.

Ni är inte själva en bank utan förmedlar andras produkter. Hur ser bankerna på er närvaro i näringskedjan utöver det vi redan diskuterat? Jag antar att det hos långivarna finns aktörer som vill äga kunden direkt och de som inriktar sig på att jobba via förmedlare. Stämmer det? Hur ser storbankerna på Consector? Kommer de erbjuda sina tjänster via er?

Vi arbetar redan idag med några av storbankerna. Kunderna är redan idag i vår kanal och ser stort värde i att kunna jämföra flera bankers erbjudande samt upphandla digitalt. Då vi är mer snabbrörliga än bankerna, kan erbjuda fler lånealternativ och utvecklar kundanpassade lösningar där kunden sätts i fokus kommer vi öppna upp för fler kunder och vår förhoppning är att fler storbanker ser värdet av detta.

Ni satsar på att förmedla bolån. Det gör er väldigt intressanta tycker jag. Finns det någon speciell utmaning kring bolån jämfört med in blanco lån?

Bolån kräver mer administration, mer handläggning och är oftast en betydligt längre process. Detta kräver givetvis att vi har likvärdig eller mer kompetent personal än bankerna. Då alla banker idag inte arbetar med förmedlare är det givetvis en utmaning även att få dessa banker att börja samarbeta med oss.

Finns det etablerade aktörer på bolånemarknaden som gärna jobbar via er förmedling eller kommer vi få se nya aktörer via er vad gäller just bolån?

Det kan definitivt komma upp nya aktörer. Nya bolånedirektivet öppnar upp för internationalisering och jag tror inom kort att vi kommer se att utländska aktörer vill komma åt Sveriges bolånekunder.

När får vi se bolånetjänsten?

Vi kommer släppa upp vår bolånetjänst online under slutet av Q1 eller början av Q2.

Jag har vid några tillfällen jobbat via storbankernas webb-tjänster för att få lånelöfte i samband med att vi tittat på bostäder. Det har varit minst sagt ett lotteri. Swedbank, som jag var kund hos, kunde inte få ur sig ett svar på väldigt “enkla objekt” medan SBAB fungerade utmärkt. Är bolån en “commodity” som går att handla över ett webbgränssnitt?

Vi gör allt för att bolån ska vara en ”commodity” som ska kunna upphandlas digitalt. Vi är inte riktigt där än men kan erbjuda kunden en digital resa vilket är en lång bit på vägen.

Ni är även i startgroparna med en tjänst som gäller kreditkort! Vad är det för något?

Vi har sett en stor efterfrågan från marknaden och våra kunder om en enklare tjänst att hitta rätt kreditkort. Vi har därför under en längre tid utvecklat en kreditkortstjänst. Med en professor i matematik har vi analyserat majoriteten av Sveriges alla kreditkort och ska genom ett antal personliga frågor kunna guida dig till rätt kreditkort. Denna tjänst släpps inom kort.

Ni har under 2016 tagit in kapital via riskkapitalbolag. Vad gör er intressanta att investera i? Vem är den naturliga ägaren av en tjänst som er i framtiden när ni mognat? Är det rimligt att tro att ni kommer ses som försäkringsmäklarna och ägas på samma sätt eller kommer det att bildas en ny nisch med “Fin-tech” bolag där ett bolag som Consector naturligt hör hemma?

Vi har idag en stark ägarkrets som är mycket långsiktiga i Consector. Idag är vi väldigt nöjda och stolta över våra ägare och har svårt att spekulera om framtida ägarstruktur.

Kommer vi att få se Consectorkontor på stan i framtiden? Att den traditionella banken kommer tillbaka men via låneförmedlare? Lite som vi ser i amerikanska städer eller på vissa håll nere i Europa.

Vi kommer i huvudsak fokusera på att utveckla marknadens bästa online plattform för upphandling av olika lån. Men precis som du frågar finns det många kunder som önskar fysiska möten. Det innebär att vi säkerligen kommer etablera oss på geografiskt viktiga städer. Tekniken gör det även möjligt med digitala möten vilket vi kommer lansera inom kort.

Sista frågan! Utlåning till privatpersoner borde vara en marknad som är mogen. Som borde präglas av konsolidering och prispress men så verkar det inte alls vara. Tvärtom så verkar bankerna kunna höja sina räntemariginaler och hela branschen känns rätt vital med nya aktörer och nya tjänster. Kanske beror det på storbankernas oligopol, teknikförändringen eller på den stora tillgången till kapital som finns på grund av riksbankens generösa penningpolitik. Hur tror du att jag som slutkonsument kommer se på banken och traditionella banktjänster i framtiden?

Marknaden kommer ändras, det är en tidsfråga hur snabbt det kommer gå. Makten kommer förflyttas från bankerna till kunden. Kunderna efterfrågar digitala tjänster och då vi fin-tech är mer snabbare och mer lättrörliga är min tro att kunderna väljer oss före banken. Bankerna kommer bli mer av produktleverantörer och vi tjänsteleverantörer som ger kunderna upplevelsen medan bankerna står för produkten.

 

 

Vad tror ni, kommer vi få se en liknande utveckling på bolånesidan som vi fått på elavtalen där vi går in på elskling.se och väljer lämplig leverantör? Själv räknar jag med att testa bolånetjänsten så snart den är i drift, så får vi se vad Consector faktiskt levererar!

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *