Onkel Toms stuga

Rikast är den vars nöjen kostar minst

Meny Stäng

Att hantera feedback och kritik och att skita i synpunkter

Som en del i bloggkvalitétsveckan så tänkte jag resonera lite högt kring hur vi ska, eller kan, hantera feedback och kritik i våra liv. Inte bara som bloggare då! Det här inlägget är betydligt mer generellt!

Jag lyssnar och tar åt mig mycket mer av det som kommuniceras än människor tror. Jag tror dessutom att välgrundad och välriktad kritik är bra för mig, för det ger mig en möjlighet att utvecklas.

Det låter väl fint? Förmodligen skulle personalavdelningen där jag jobbar nicka gillande. Min chef skulle berömma egenskapen och om jag framförde åsikten att kritik ger mig möjligheten att förbättras på en parmiddag så skulle jag nog uppfattas som rätt sympatisk.

 

 

Men jag börjar tvivla på att min ansats är rätt! Ja! Inte så att jag tror att jag måste springa ut och vara en skithög till machoman eller att jag inte behöver lyssna på andra. Nej! I stället handlar det om vad jag ska göra med kritik och feedback jag får och varför människor säger det de gör. Ofta är kritik inget annat än synpunkter vi kan skita i. Se gärna videoinlägget nedan där jag pratar om gula lappar så får du en djupare bild av hur jag tänker. 

För att kunna hantera feedback och kritik så behöver vi ha en grund att stå på, något som vi kan relatera feedbacken till. Om vi inte vet vad vi vill göra med vår blogg, inte vet hur vi vill forma våra liv, eller vilka personer vi verkligen vill nå fram till på effektivast möjliga vis så är kritik rätt meningslös. Det är bara synpunkter vi inte vet hur vi ska förhålla oss till. 

Det gör att vi kan förhålla oss till kritik på två olika sätt:

  1. Vi får kritik som vi inte kan förhålla oss till, vilket i praktiken bara blir andra människors synpunkter. Lågg dom med tillförsikt åt sidan. 
  2. Vi får input och feedback inom områden där vi vill ha ökad kunskap och har en uppfattning om hur vi vill utveckla oss.  

Det betyder att det bara är kritik inom 2. som är intressant. Det borde också reducerat mängden kritik och synpunkter att beakta rejält. Men även här gäller det att sålla rejält. Vill vi lära oss att snickra lyssnar vi på råd från snickaren inte från musikläraren. Vill vi ut på äventyr så lyssnar vi på äventyraren inte svärmor!

Den här insikten kommer i takt med att jag gjort mer, exempelvis via bloggen, som studeras och kritiseras offentligt. Men slutsatserna är mer långtgående än så. Bara genom att faktiskt förstå vilken kritik som har värde för mig kan jag agera på den, och göra det kraftfullt och snabbt. Resten skiter jag i!