Onkel Toms stuga

Rikast är den vars nöjen kostar minst

Meny Stäng

Företagskultur som är tydlig och publik – Egna tankar och intressanta exempel

Det här inlägget handlar om kultur på arbetsplatsen. Om värderingar och tankar kring hur verksamheten ska fungera och vilken värdegrund som finns där. Jag börjar med några reflektioner från veckan som gick på min arbetsplats och tänkte sedan prata kring Buffer som jag tycker är väldigt intressanta då de dels jobbar hårt med sin värdegrund och företagskultur samtidigt som de gör det publikt.

Välkommen till min värld 

Jobbmässigt tillhör kanske inte veckan som gick karriärens höjdpunkter. För att nämna två exempel: 

  • Vi, ett team jag tillhör, fick ett managementbeslut emot oss. 
  • Vi har fattat beslut om att jobba lördagar i mitt projekt rätt många veckor framåt. 

Men det finns egentligen väldigt lite att gnälla om i båda fallen. För det första har vi jobbat bra tillsammans och tagit fram bra beslutsunderlag. För det andra så är inte jag som person ifrågasatt eller utpekad här alls – även om jag blir hårt drabbad av helgarbetet – och tillsammans har vi inom företaget jobbat på ett sätt som hedrar oss i båda exemplen. Det är nästan så att jag skulle kunna skriva en lite bok i ämnet som visar på hur små team, med hög frihetsgrad och beslutsmässighet, kan jobba i stora organisationer för att effektivt lösa komplicerade frågor tillsammans med övre management. 

Vi tangerar kärnan i det som är vårt företags främsta tillgång och egenskap när vi pratar företagskultur. 

Mitt ego och en märklig twist!
För den som inte läst bloggen sedan tidernas begynnelse så kan det vara på sin plats med en tillbakablick.

Jag hade för ett par år sedan hamnade jag i ett sammanhang där företaget gjorde förändringar som berörde mig och många andra – vi fick lämna våra jobb och roller. Just jag hade en chef som hanterade sin arbetskamrater som skit i denna omstrukturering vilket gjorde att jag och några till råkade ganska illa ut. Som lök på laxen valde hon att jävlas med mig specifikt. Det hade sin grund i att omorganisationen i princip flyttade alla ledare utom mig som man bara avsatte men ville att jag skulle jobba vidare som förut.

Jag har lärt mig massor sedan dess, utvecklats och också gjort en hel del förändringar, bland annat har jag aktivt sökt helt andra roller inom företaget.

Paradoxalt nog så har det här lett till att jag idag får jobba med det jag vill – som jag sökt mig bort från – på ett sätt som jag vill, vilket var omöjligt tidigare, samtidigt som företaget nu återigen försöker ta tillvara mina goda sidor. Själv är jag mycket mindre låst i mina tankar och i mitt liv, samtidigt om jag räknar med att sluta jobbet till sommaren.

I flera avseenden har jag nu den bästa arbetssituation jag haft på flera år!  

Men jag har mött mörka sidor i veckan också. Den första är att jag möter grupper av människor som är skitmissnöjda med sin arbetssituation. Utbrändhet, hög personalomsättning och gråtande medarbetare. Och personer som bara vägrar tillbringa en minut längre än nödvändigt, det vill säga vad arbetstiden föreskriver, för att vi tillsammans ska lyckas lösa vissa åtaganden. 

Det andra var en diskussion under fredag eftermiddag då jag blev kontaktad i en väldigt specifik fråga kring en person som jobbar både för mig och den som ringde upp. Det ser ut som vi båda vill använda personen mer framöver och att det inte är möjligt. Inte så lätt problem att lösa kanske men väldigt konkret. Det intressanta var att det bara tog personen som ringde upp några minuter att flytta fokus från det specifika problemet till mig! 

  • Jag var elak mot mina medarbetare och straffade dom genom att anta att de skulle fortsätta jobba i mitt projekt!
  • Jag agerade utanför mina ramar! Det var oklart om jag hade något att tillföra här alls!
  • Min argumentation hade stora logiska brister och var helt obegriplig!

Det här är ett väldigt typisk agerande i den gruppering den här personen hör hemma men egentligen inget som företaget ser speciellt ljust på. Jag blev dessutom rejält förbannad och besviken då det här är en person jag inte har för avsikt att jävlas med alls. Tvärt om är var det en av mina bästa arbetskamrater för ett par år sedan som ringde och jag har stor respekt för den person vi pratar om.

Dessutom löste vi inte problemet alls utan nu har vi nog gjort det här till ett svårlöst problem som kräver andra personers närvaro och beslut. Fler möten, längre från de som är berörda och med högre grad av toppstyrning.

Vi har en outtalad kultur och en viss tydliggjord förståelse för hur vissa saker kan skötas smart och snabbt givet våra förutsättningar på min arbetsplats. På många sätt är vi bättre här än på många andra arbetsplatser jag jobbat på. Vår baksida är de dåliga subkulturerna som råder och den, inom vissa områden, totala oförmågan vi har att skapa arbetsglädje. 

Totalt sätt lägger vi väldigt lite tid på vår arbetskultur, personlig utveckling och relationer. Av all information och all tid vi lägger ner på företaget så skulle jag uppskatta att vår själ, vår kultur och vårt DNA utgör får mindre än 1% av all tid och bandbredd. 

 Finns det de som gör saker och ting annorlunda?

Buffer, ett amerikanskt bolag inom blogg och sociala media, är ett bolag som arbetar intensivt med sin kultur, bland annat i bloggen Buffer Open. Bilden nedan kommer från ett inlägg kring Buffers tio värden

Buffers tio värden.

Jag tycker det här är otroligt intressant och inspirerande! Dels att bolaget lägger sådan tid på att hålla värderingarna levande och tydliga – som är milslångt från någon arbetsplats jag varit på – samtidigt som de gör det offentligt. De värden, eller värderingar kanske är ett bättre ord på svenska – som är listade i bilden ovan är också väldigt intressanta. 

  • Välj att vara positiv. 
  • Sträva efter att vara transparent. Det här handlar om ärlighet och att dela med sig. Att bidra tidigt. 
  • Fokusera på egen utveckling. Reflektera över din produktivitet och din upplevda lycka på arbetsplatsen. 
  • Gör och gör för allas bästa. 
  • Lyssna. Närma dig människor och idéer som lyssnare. Föreslå i stället för att instruera eller kommendera. 
  • Eftersträva tydlighet. 
  • Ta tid för att reflektera. För företages, arbetsklimatets och ditt eget bästa. 
  • Liv smartare, inte hårdare. Alla som följt diskussionerna här på bloggen om ekorrhjulet har sett att det finns mycket som talar för det. 
  • Visa tacksamhet för dina arbetskamrater, kunder och din egen utvecklings skull. 
  • Gör rätt sak. 

Skulle det företag du jobbar på kunna göra det så här tydligt vilka värden man vill lyfta fram. Skulle de kunna tänka sig att publicera listan offentligt?