Bilpool – Erfarenheter av Sunfleet

12
282
bilpool sunfleet
Som ni ser är det fattigt och dant här i stugan!

Snart tre år med Sunfleet bilpool gör att det är dags att göra någon sorts summering. Den är som följer!

Sunfleet bilpool
Som ni ser är det ”fattigt och dant” här i stugan!

Vilka är vi?

Vi är en familj på sex personer – fyra barn i åldrarna 4, 6, 10 och 12 år och två vuxna – som lever i en mellanstor svensk stad. Vi äger ingen bil! Det har vi inte gjort på snart tre år. Vi bor förhållandevis centralt och använder främst cykeln i vardagen. Jag har en lastcykel – en Bullitt – medan min sambo har en vanlig cykel som vi kan haka på cykelkärra på. De två äldsta barnen cyklar själva medan de små skjutsas på olika sätt. 

Utöver cykel använder vi buss, tåg, hyrbil och Sunfleet bilpool. Ibland behöver vi skarva med taxi, men det är inte många gånger per år.

Det här fungerar väldigt bra! Vi reder ut livspusselet bra med fyra barn trots att vi saknar bil! 

Under 2016 har vi haft kostnader i snitt på cirka 2 900 kronor i månaden. Det inkluderar alla våra resekostnader! Då reser vi vanligtvis hela familjen, exempelvis till sommarstugan 15 mil bort. Vi har ingen familj i närområdet och stugan besöker vi relativt frekvent! Månadskostnaden hade varit något lägre om vi kunnat använda V70 i stället för XC90 när vi använt någon av bilpoolens bilar för transport av hela familjen. Tyvärr är utbudet av sexsitsiga bilar begränsat.

Flexibilitet
Under 2016 har vi åkt alltifrån småbilar, Mercedes E-klass och stor skåpbil (sommar flytten till stugan) från Sixt, V40, V60, V70 och XC90. Allt efter behov.

Så kostnaden på 2 900 kronor per månad är inte bara vår kostnad när allt är inkluderat, det är också en kostnad för en väldigt flexibel biltjänst.

Vad är bilpool – Allmänt och Sunfleet i synnerhet

Bilpool är ett sätt att hyra bil. I sin bästa form så finns bilarna nära och insatsen för att kunna använda bilen ska vara liten jämfört med traditionell bilhyrning där det kan vara köer och massa pappersarbete innan det är dags att åka iväg. Sunfleet har ett kort – som ett kontokort – som du som användare lägger på rutan för att komma in i bilen, därefter är det bara att plocka ut nycklarna ur handskfacket och åka iväg. Pappersarbetet görs en gång i samband med att du tecknar abonnemang.

Enda kravet för att komma iväg är att du bokat bil och att det faktiskt är din bokade tid. Sunfleet stödjer timbokning och timdebitering – via websida eller app – så resorna kan vara korta och lösningen passar faktiskt allra bäst för turen till sopstationen, inköpet av en stor säck hundmat eller besök hos bekanta några mil bort. För veckolånga perioder är det billigare att hyra bil eller titta på kombinationer av kollektivtrafik och taxi.

Från ett bredare perspektiv är bilpooler en del i delningsekonomin som breder ut sig allt mer. Sunfleet ägs av Volvo som tror att en stor del av bilförsäljningen framöver kommer ske i nya former, att allt fler kommer använda bilar som de inte äger helt själva. Bilpooler och transporttjänster, kanske med självkörande bilar, är två exempel som nämns.

På Sunfleet betalar vi för en kombination av tid och körd sträcka och det går att uppskatta kostnaden för resan redan när man bokar vilket gör det extremt smidigt att jämföra priset med exempelvis taxi för kortare turer eller kollektivtrafik för längre.

Tankkort ligger i bilen så vi betalar inget när vi brukar bilen. Kostnaden kommer sedan på faktura.

 

 

För- och nackdelar med Sunfleet bilpool 

Vi är väldigt nöjda och det är möjligtvis också Sunfleets baksida. Det är lite av en premiumtjänst. För oss som stor familj så är XC90 det ända alternativet om vi ska förflytta oss allesamman i samma bil vilket är långt utanför vår ”konsumtionsliga”. I övrigt finns hela Volvoutbudet representerat så det är bättre förspänt för normalfamiljen men bilarna är ändå rätt premium. Utan att ha gjort en storstilad studie så uppfattar jag att bilarna som Sunfleet erbjuder har ”högre spec” än hyrbilar på exempelvis Hertz. 

Intrycket av premiumtjänst förstärks av att bilarna vi hyrt alltid är ”hela och rena”. Utbudet av bilar med dragkrog, rails, automatlåda, miljöbilar och olika däckslösningar (dubbat, odubbat) är stort så det går utmärkt att hyra släpkärra, sätta på cykelhållare, takbox och åka till fjällen en helg.

Geografisk fördelningen av bilar i staden där vi bor är riktigt bra. Sunfleet finns utspridda över hela stan och jag gillar att det ofta finns bilar kring centralstationer eller resehubbar i de städer där Sunfleet finns. Det innebär att det går att åka tåg till exempelvis Stockholms central och ta bilpoolsbil till den plats man önskar besöka.

Hela delningsekonomin bygger på att det går att dela och att det går att göra effektivt. Det gör att Sunfleet idag främst är i större städer och områden med hög befolkningstäthet. Det innefattar inte mindre städer så som Katrineholm, Motala, Ängelholm (men Båstad!?). Kanske är det bara en fråga om tid innan bilpooler finns även där eller så är det för svårt i mindre städer.

Weekendhyra

Möjligheten att hyra bilen från 17 fredag eftermiddag till måndag morgon klockan åtta till relativt attraktivt pris är den del i utbudet som är absolut viktigast för oss och en absolut ”game changer” för Sunfleet bilpool. Sanningen är nämligen den att vi inte är speciellt beroende av bilen i vardagen som vi bor och lever idag. Så antalet korta hyrtillfällen – för att fixa ärenden eller skjutsa barn någon timma – är få. Men att kunna besöka någon släkting som inte bor vid stambanan, åka på idrottsevenemang eller cup med barnen eller komma till sommarstugan utan att ha bil kan vara snudd på omöjligt. Då gör weekendhyran all skillnad i världen!

Slutsats

Bilpool är en av de mest intressanta sparformerna vi provat då det sparar pengar, ger oss en sundare vardag där vi inte slönyttjar bilen, samtidigt som det i praktiken ger oss högre flexibilitet. Men tjänsten är inte gratis så kan du inte klara dig utan bil i allt, varje minut, så är egen bil ”billigare”.

Kanske är det just premiumerbjudandet som är nyckeln i att driva acceptansen för den här tjänsten, det kan jag inte avgöra, men jag misstänker att det kan vara så. Det ska mycket till för att den som väljer bilpool tycker att resandet blivit ett nedköp om man använder Sunfleet. Med det finns egentligen inget hinder att använda sig av tjänsten om den finns i närområdet.

Vi har aldrig haft problem att hitta bil till det vi vill göra, även om vi haft kort framförhållning.

Jag skulle gärna se att Sunfleet bilpool fick konkurrens av ett bilmärke med lite annan profil (mindre premium) och lite andra typer av bilar, gärna Toyota exempelvis.

Förtydligande
Jag har ingen koppling till Sunfleet och får heller ingen ersättning av företaget för jag skriver detta. Den tydliga exponeringen av Sunfleets varumärke har att göra med sökmotoroptimering. Jag vill helt enkelt att de som söker information om bilpool generellt, och Sunfleet i synnerhet, ska hitta hit.

12 KOMMENTARER

  1. Intressant läsning.
    Vilket av deras paket har du valt att använda? Vi har idag det näst minsta, och funderar på att gå upp ett steg. Men jag får inte riktigt ihop kalkylen på det för min egen del. Det gör att vi också väljer att ta hyrbil /tåg i större utsträckning. Hur resonerar du kring olika paket pga månadsavgiften?

    • Hej Rasmus!

      Vi har kört med lägsta månadsavgift. Kanske hade vi kommit lite billigare undan med den lite dyrare fasta månadskostnaden, men det var så svårt att bestämma sig då vi varierar användandet hela tiden. Ibland två ggr/mån. Ibland inget på två månader.

  2. Säger som Rasmus, klart intressant läsning om hur det fungerar för er!

    Har tidigare varit flitig användare utav Sunfleet i perioder och ser över det alternativet igen när nuvarande privatleasingavtal löper ut till hösten. Överväger, beroende på hur vi då bor och lever, att återgå till att inte äga egen bil utan istället nyttja bilpool igen för att inte leva med en fast månadskostnad för bilbehovet som är ständigt varierande.

    Tycker som dig, att det vore trevligt med ett alternativ till Sunfleet med bilar i lägre prestigeklass fast gärna med samma spridning över landet. Något för en av de andra större biltillverkarna att ta upp kanske?

  3. Hej, intressant och sitter med liknande behov (4 barn), men äger en 12år gammal Chrysler buss och är nyfiken på jämförelsen. Har inte superkoll men gissar försäkring, skatt, däck och service landar runt 12000 per år, så då finns en del utrymme för bensin och värdeminskning/underhåll. Mer pill men också mer tillgänglig tjänst (vilket tyvärr gör att man tar bilen oftare). Vore kul med längre analys i frågan!

    • Hej Henrik,

      Det beror så otroligt mycket på hur ni använder bilen, vad du har för alternativ och hur du ser på bilägandet. Chryslern lever ju inte för evigt …

      I våra belopp ingår rubbet av vårt resande inklusive cykelreparationer. Det som kostar absolut mest är sommarstugan och när vi är där en vecka. För det finns inga bra alternativ och vi kan behöva lägga 1000 kronor på taxi.

      Sedan är det lite en fråga om hur mycket du kan tänka dig att ändra. Det är billigt och enkelt för oss att åka till Köpenhamn med tåg, men Mora på cykeltävling är en mardröm utan bil.

      Sedan är Sunfleets erbjudande svagast för stora barnfamiljer. Tyvärr.

      Med det sagt så behöver du ju bara få ett automalådeproblem, avgasrörsreparation och några stötdämpare ett år så spricker din kalkyl troligtvis till XC90-lösningens fördel. 🙂

      Så, kan du komma med mer info så kan vi diskutera vidare.

      • Hej, för mer info om total ägandekostnad av bil, se tjänsten http://www.bilsvar.se från bla Konsumentverket. Där kan du peta in olika bilmodeller, årgångar, till och med faktiska beg bilar på marknaden, och få uppskattning på ägandekostnad kr/mil. Min Chrysler landar på 30kr för 1000mil, och jag har gått under det i flera år, så viss grundplåt finns fonderad för större renovering.

        Just kostnad kr/mil är väl det som du skall jämföra mot din bilpoolkostnad. Nu har du säkert inte mängden mil du åkt taxi/hyrbil? Sen noterar man snabbt att har msn en bil och kör 1000mil, så kostar det inte så mycket mer att köra 1500mil per år. Blir förstås ökad konsumption, men också mer bekvämt.

        Jag är helt med dig och MMM att man skall skippa försäkringar så långt möjligt och fondera för olyckor. Då tycker jag det rimmar mer att ha en gammal bil för 20-30kr/mil med reprationsfond som används sparsamt istället för att gå från lastcykeln utanför Lidl till att sätta dig i en sprillans hyr-XC90 eller taxi helt plötsligt? 🙂

        • Tack för länken Henrik!

          Visst kan jag kolla pris per mil men det blir lite missvisande. Jag redovisar våra totala transportkostnader. Det är barnens resande utan oss – buss och tåg – reparationer av cyklar som vi använder i vardagen och hyr av flyttbil + kostnaderna för att bruka bilpoolen. Högst ovetenskapligt skulle jag säga att milkostnaden att matcha mot bil är cirka 16 kr/milen. (2000 kr/mån 1500 mil). Då har jag inte bundit en spänn och har inga (100 kr i Sunfeet abb) fasta kostnader!

          Att merkostnaden för att åka mer bil blir liten är korrekt om du räknar pengar. I livskvalité är det precis omvänt om du frågar mig.

          Vi börjar i läget att vi vill cykla för hälsa, välbefinnande, intresse och miljö. På det vill vi ha låga fasta kostnader, minska vårt åtagande och leva enkelt. Men ibland så är bilen det bästa transportmedlet i form av taxi eller hyr/poolbil. Ibland är det tåg eller buss.

          Beaktat totalekonomi, bekvämlighet, flexibilitet, frånvaron av bundet kapital, arbetsinsats och bilarna vi kunnat bruka så är jag skitnöjd med resultatet. Jag tror inte jag skulle kunna nå 16 kr/mil på en Voyager i rörlig kostnad ens.

          Hur ser du på kapitalet och värdetappet? Hur gör ni när ni behöver köpa ny bil?

  4. Jag är också kär i bipoler. Ägde en bil, men insåg hur jävla mycket jag pröjsade för pendling till jobbet. Sålde, började cykla och körde bilpool när det krävdes. Med cykel kostnader/bilpool inräknat sparar jag minst 3000 i månaden. Vad tror du att era besparingar ligger på?

    Jag vill också säga att jag tycker det är jättekul att få ett ansikte och röst på mannen bakom bloggen. Det känns mer äkta då. Att jag själv skriver en anonym kommentar kan ju diskuteras. 🙂

    Hur har de i din närhet reagerat? De som känner dig men inte bloggen. Och de som kände bloggen och insåg, vafan det är ju Anders ju! 🙂

    • Hej Hej!

      Vad besparingen är är svårt att säga då vi inte har något jättebra att jämföra med. Men jag tror vi kan äga en gammal bil och nå ungefär samma månadskostnad med det resandet. Men ska vi ha en nyare stor bil, exemeplvis en nyare Sharan så skulle jag säga att vi sparar cirka 4000 kr/månad.

      Ja, anonymiteten har många brister men det finns ingen om känt igen mig ännu. Trots att ni har ett namn så har jag inte kopplat samman mitt privata liv med bloggen.

  5. Bra med inlägg om detta, bilpool har jag tänkt ha när barnen är utflugna. Nu vill jag kunna övningsköra med dem osv.

    Brukar bilarna vara i ett trevligt skick när man tar över dem? Har ni ngn känsla för hur ofta Sunfleet kollar till sina bilar?

    PS, bra att du skriver att de inte sponsrar dig, lättare att ta till sig din text då.

    • Hej CH,

      Ja, när jag säger att det är en premiumtjänst och att de försöker hålla den imagen så innebär det att bilarna är har extrautrustning, bra däck, är rena, hela och välksötta. En gång har vi haft en bil dom haft en servicelamapa som lyst och ett tanklock som varit lite trassligt. Bilarna ser ut att städas invändigt mycket ofta. Det är ju ingen garanti för att personen precis innan inte svinat ned bilen, men Sunfleet verkar ha höga ambitioner.

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna