Erfarenheter av Bullitt lastcykel – snart tre år med min guldklimp!

16
1327

Tänker du köpa en Bullitt lastcykel och letar efter en recension av Bullitten?  Eller är du kanske en spekulant på en konkurrerande lösning? Här berättar jag om hur jag levt de senaste tre åren med min Bullitt lastcykel; vad jag lärt mig och vad jag tycker.

Vi är en familj på sex, två vuxna och fyra barn, som lever utan bil i en mellansvensk stad. För att klara det så har vi främst en Bullitt lastcykel för vardaglig transport av småbarn och varor. Jag använder Bullitten varje arbetsdag som min huvudsakliga transport till och från jobbet, och passar på att uträtta det som de flesta gör på väg till och från jobbet, så som hämta och lämna barn på dagis och handla lite. I helgerna används cykeln för storhandling, ärenden och familjeliv. Vi äger också en Thule Chariot som rymmer två barn, men vagnen används allt mer sällan.

 

 

Jag har själv byggt cykeln från en ram så min cykel avviker lite från det du kan köpa färdigt. Främst är styrstammen längre och styret lägre vilket gör att sittställningen är mer sportig än den som finns på cyklarna som säljs färdiga. För dig som inte älskar att bygga cyklar och bestämma varje del själv, så duger de färdiga alternativen gott!

Varför Bullitt? Varför inte en trehjuling?

Det finns inte många lastcyklar som är “coolare” än en Bullitt, om ni frågar mig, och jag ska svara ärligt är det också skälet till att jag valde just den danska lastcykeln från Larry vs Harry. Även om jag har lärt mig massor under de år jag haft en lastcykel som min främsta transport, både om Bullitten och om konkurrerande lösningar, så finns det inget som gör att jag ångrar mitt val. Tvärtom!

Idag skulle jag säga att den viktigaste frågan i valet av lastcykel är hur mycket och långt du tänker cykla på cykeln. En trehjuling är inte en cykel, om ni frågar mig. Det är en vagn med pedaler. Trehjuliga flakcyklar fungerar utmärkt till att transportera barn och matvaror i. De står bra när man lastar, men allt över några hundra meter i transport är en mardröm. Det är faktiskt så illa att de lätt stjälper när man cyklar med dom, vilket många missar vid inköpet.

 

 

Med en tvåhjuling cyklar du som med din vanliga cykel, men har fortfarande möjligheten att ha med dig en träningsväska, lunch och fika till jobbet och samtidigt handla på hemvägen. Det går att packa ner barn och dator för att lämna på dagis, jobba och hämta. Jag kör två barn i och på Bullitten (det går utmärkt att stå bakom styret vilket gillas starkt) i princip varje dag.

Då jag anser att cyklingen är central i nyttjandet av en lastcykel så skulle jag inte rekommendera någon att köpa en trehjulig lastcykel, eller att bygga en tvåhjuling för tung genom att sätta på massa utrustning. Bland det tvåhjuliga lastcyklarna finns dock goda alternativ till Bullitten, men de jag sett har en mer upprätt körstil och är därmed något sämre att cykla längre sträckor, så som en halvmil, med. Men det är lite av en smaksak vilken cykel man ska välja.

Som familj utan bil så gäller det att vara innovativ ibland och det gäller att använda sin Bullitt cykel som brukfordon. Det kan innebära allt från rätt stora barn i lådan, barncykel på Bullitt cykel, eller stora lass med mat för att fixa vardagen. Bullitt cykeln löser allt i originalversion, det enda jag gjort är att jag sågat till sidorna i videon ovan själv i plywood, i övrigt är lastcykeln i princip som den kan kommer från leverantör.

Bullitten är “one size fits all” när det gäller storlek på ramen. Jag är 186 cm och som ni ser har jag sadelstolpen relativt högt. Det är inget som stör och det går utmärkt att cykla på cykeln om man är en bit längre än jag. Cykeln går lätt att ställa om för olika brukare, bland annat så går styret att höja och sänka med ett handgrepp, vilket gör att flera i familjen kan dela på cykeln.

Normalt sett så sitter även sadelstolpen med snabbfäste, men för att minska stöldrisken har jag en låsning som kräver verktyg för att ändra sadelhöjden, vilket gör att vi inte delar cykeln mellan oss i familjen. Men det är ett undantag, om du köper cykeln i standardutförande så är både sadel och styrhöjd enkelt inställbara.

I somras hade jag 16 km till affären och i bilden ovan ser ni mig på väg. Det är en glädje att cykla på en Bullitt! Den är från början tänkt som en budcykel, en cykel gjord för att cykla på, vilket märks. Det längsta jag åkt är cirka 140 km under en dag och jag skulle inte tveka att använda cykeln på cykelsemester över längre distanser under flera dagar.

 

 

Ytterligare en storhandling i bilden ovan. Tyngdpunkten hamnar väldigt lågt om man kör den här typen av transport och det är inga som helst problem att i princip cykla som vanligt även om uppförsbackarna naturligtvis går lite mer trögt än vanligt.

Elassistans?

Jag säger nej till eBullitt! Jag har svårt att se behovet av elassistans på en Bullitt lastcykel. Det finns de som lägger ner 40 000 kronor på en elassisterad lastcykel och ser den som cykelns svar på stora amerikanska pick-ups. Jag tycker cykeln blir för dyr och klumpig, samt att jag inte riktigt ser behovet. Men det finns nyanser här. Jag är stor och ganska intresserad av cykling och trots att vi bor ganska backigt transporterar jag sällan båda barnen i de värsta backarna. Så är du liten och nätt, ska lasta tungt och bor i en backig stad så kan kanske eldrift fylla en funktion.

På en klumpig trehjuling är nog eldrift betydligt mer relevant.

Kvalité

Inga problem att rapportera mer än att mitt egenbyggda bakhjul, av kraftigare modell, knäcker en eker då och då. Men jag cyklar ofta tungt, jag cyklar mycket, och jag cyklar där det är backigt så jag måste vagga Bullitt cykeln lite. Det klart det tar ut sin rätt. Säg att det går av tre ekrar per säsong, men hjulet är byggt så att en trasig eker inte skapar några problem

Ska du köpa en Bullitt lastcykel?

Jag gillar min Bullitt lastcykel. Barnen älskar den. Människor man möter blir glada. Livet utan bil får oss att skratta oss till sömns var och varannan kväll och mina knän och rygg har aldrig varit bättre. Ur det perspektivet är en lastcykel en fantastisk tingest. Som ni såg i inledningen så rekommenderar jag en tvåhjulig variant om du ska köpa lastcykel. För cyklingen är en viktig del i den dagliga upplevelsen.

Det är en ganska dyr investering dock, så gör det inte för svårt med massor av tillval, eldrift, mugghållare och extra allt. En så dyr sak har många dessutom svårt att ställa ifrån sig i rädsla för att cykeln ska bli stulen. Så räkna med lås, stöldmärkning och kanske något mc-lås med larm i budgeten.

Jag har utanpåliggande växlar bak vilket är en del i antagandet när jag säger att det inte behövs eldrift. En lastcykel mår bra av att ha ett större utväxlingsomfång än en vanlig cykel, i synnerhet om det är backigt. Så jag skulle inte välja navväxlar som förstahandsval, även om remdrift och navväxlar ger en extremt driftssäker, tyst och underhållsfri cykel.

Bullitt lastcykel
Familjen Onkel Tom!

Funderar du på att köpa en Bullitt lastcykel eller en motsvarande dito? Ställ dina frågor i kommentarerna bara så ska jag göra mitt bästa för att svara så snabbt det går.

Vill du veta mer vår familj, hur vi reser när vi reser och tankar kring att leva utan bil så rekommenderar jag att du fortsätter läsa “1,5 år – 4 barn – ingen bil! 1 Bullitt!” Eller så läser du allt mellan himmel och jord i Happyrides tråd om Bullitt.

16 KOMMENTARER

  1. Kul att läsa om lastcyklar! Vi kör också med 2hjulig lastcykel utan bil. Vår är dock tyngre och med el. Ibland funderar jag på om vi skulle byta till en bullit utan el för vikten och cykelglädjens skull. Men det faller på att jag inte kan provcykla på något smidigt sätt. Vi får passa på om vi åker till Cph eller Sthlm. Jag instämmer i allt i inlägget. 3 hjul är klumpigt, alla är eller blir glada som åker eller ser en skjutsa barn. Det går att lasta bokhyllor, sopsäckar, rivningsmaterial mm. Hur cyklar barnen nuförtiden? Åker två med och två klara rsig själva? Eller får du ta någon på släp ibland?

    • Vad roligt, funkar det bra eller känner ni bilbehovet tränga på?

      Min Bullitt rullar väldigt lätt och är oftast en fröjd att åka på. Jag har två små barn och två lite äldre. De äldre klarar sig normalt själva, men ibland slinker det in en 10 eller 12-åring i lådan fram för en pappa/barnsväng någonstans.

  2. Det är väldigt sällan vi saknar bil. När vi behöver bil så kan vi hyra väldigt nära där vi bor. Det finns så otroligt många fördelar med att inte äga bil eller åtminstone inte äga två bilar. Jag är glad att vi har sett ljuset i tunneln. Ekonomi, hälsa och miljö talar alla för att inte äga bil. Synd om alla som inte sett ljuset ännu men det är svårt när normen är stark. Jag var ju själv en del av normen i större delen av mitt liv.

    • Precis, jag gillar bilar och motorfordon av alla slag så jag har också tillhört de förtappades skara. Men det är så skönt att få sin vardagsmotion, vara ute och dessutom slippa “överraskningar” som nya däck, avgassystem och kärvande bromsar.

  3. Hej Onkel och tack för trevlig blogg. Vi står och väger om vi ska sälja bilen. Det motiverar ett eventuellt inköp av en bullit eller triobike (ny konkurrent från cph, väldigt lik).

    Jag funderar på om honeycomb sidopanelerna är värda priset. Hur fick du till din passform så bra? Vilket material körde du? De ser väldigt fina ut.

    • Tack!

      Sälj!

      Golvet tycker jag är värt en del även om jag tycker de som flätat golv av material typ sådana som finns i bilbälten har poänger.

      Jag tog en bit kartong och gjorde en mall som jag sedan överförde till plywood. Jag spänt fast sidorna med band från Biltema. Jag har borrat några stora hål i också så att jag kan fästa elastiska band – finns på Biltema – och låsa packningen när jag har lite mer last.

      • Vi sålde bilen, delvis med inspiration från dig! Levde 2-3 veckor utan bilen och sen åkte vi på jobbresa i nästan 7 veckor. Det passade perfekt när vi kan använda resan som argument när släktingar och kollegor blir vansinnigt oroliga att vi har tappat förståndet.

        “Nä vi vill inte ha bilen på gatan så länge, vi köper nog en ny någon gång sen efter resan, kanske… inte”

        Vi bor 2 kvarter från Willys och Lidl, närmsta sunfleet är 5 minuter cykling bort, buss och tågtrafiken är bra, så jag hoppas det ska gå bra det nya bilfria livet. Nu ska vi bara bestämma vilken lastcykel vi ska köpa för storhandling och hämtning av t.ex. påsar med jord till landet.

        Lycka till med din exit! Detta kan kanske vara steget mot vår.

  4. Kul med din berättelse! Vi har en trehjulig elassisterad Babboe. Hade jag bott söderut hade två hjul varit aktuellt, men här i Östersund är tre hjul när det är som halkigast om vintern helt outstanding. Tungt, vältrisk i kurvor -stämmer(även om det är en vanesak) – men i de fören där jag som van vintercyklist avstår tvåhjulingen (dubbad!) kommer jag alltid fram med lastcykeln.

  5. Hej!
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Vi äger inte bil och funderar på att köpa packcykel, en tvåhjulig. Men är det sant att man klarar sig utan elassistans? Vi bor rätt högt, med en mastig backe sista biten som jag alltid kliver av cykeln och går uppför. Tänker att det kommer bli ännu tyngre med en packcykel. Hur fungerar det att leda Bullitten, är den stabil eller kan den välta? Och vad får man räkna med att lägga på en Bullitt? Jag är inte så händig att jag vågar bygga en själv utan hjälp. Finns det återförsäljare i Sverige?

    • Hej Anna,

      Jag klarar mig utan elassistans. Det har utkörare gjort i många år innan också. Men det är ju ett val som måste göras i ett sammanhang. Om du är en nätt tjej på 55 kg som vill cykla upp för sista backen med två barn och matkassar, utan att bli för svettig så bör du köpa elassist, om du har råd. Om du är en tjej som är 180 cm lång och väger 75 kg muskler, räknar med att duscha när du kommer hem, samtidigt som det är en kort backknäppa hemma där barnen kan hoppa ur och gå, så skulle inte jag köpa något dyrt eldrivet.

      Bullitten beter sig väldigt mycket som en vanlig cykel, även när du leder den. Men det blir tungt om du har mycket packning. Så leda är inget problem, men vikten kan vara.

      Chain of Wheels verkar vara en populär svensk återförsäljare: https://m.facebook.com/profile.php?id=1782990915270326

  6. Fin recension! Jag har bestämt mig för en eBullitt med interna växlar och förhoppningsvis remdrift om det kommer inom rimlig tid då hög driftsäkerhet i ett vardagsfordon är ett måste.
    Kommer sälja bilen i dagarna och kommer få loss ut ungefär vad en eBullitt kostar, om en lastcykel skall kunna ersätta bil anser jag att den ska ha el.
    Finns ganska många tillfällen som jag tar bilen med behov av att inte vara svettig när jag kommer fram. 🙂

    Ha det fint där ute på vägarna snart finns där en bullittcyklist till!

    • Tack Henrik och lycka till!

      Svett är inget jätteproblem om man kan anpassa klädseln lite. Skjorta och finbyxor är inte kanon …

  7. Att man inte kan cykla mer än några hundra meter med en trehjulig lastcykel tycker jag låter konstigt. Har själv ägt två olika trehjulingar och cyklat över 500 problemfria MIL med dem (fem mil på en dag har inte varit något knussel), har aldrig varit i närheten av att välta heller. Däremot funderar jag på att byta till en Bullitt den dagen barnen lärt sig cykla själva och cykeln endast ska användas för frakt av pryttlar. Två hjul är trots allt smidigare i storstad. Kul blogg 👍

    • Hej Freddan,

      Visst kan du cykla mer än några hundra meter. Men det är inte som att cykla en tvåhjuling.

      Jag har cyklat 12-13 mil i backig terräng under en dag på Bulliten och det är inte ens ett “stort problem” så jag vidhåller nog att tvåhjulingen har sina fördelar.

      För de midjestyrda trehjulingar som finns är risken att välta inte obefintlig. Jag vet de som gjort det ett antal gånger till och med. Det beror nog lite på var man kör, hur man kör, vilken cykel man har och vad man har i lådan.

      Du kommer märka att Bullitten har sina klara poänger när du bytt! 🙂

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna