Onkel Toms stuga

Rikast är den vars nöjen kostar minst

Meny Stäng

Vanor – Vad är mål när man kan jobba med vanor

Vanor är det nya svarta! Vill du läsa om just vanor och det jag experimenterat utan att få historiken till dagsläget så råder jag dig att börja lite längre ner i inlägget. Om du är otålig så är nämligen risken att du ledsnar på bakgrundsdelen och det vore synd. Men har du satt mål på mål i livet och undrar över vad det gett dig så bör du börja med bakgrundsdelen, även om den är skittråkig.

vanor

Gör bra vanor till ovanor.

 

Bakgrund

Gud vad mål jag satt i mitt liv. Vissa har jag nått, men väldigt många har jag inte lyckats nå. Jag sätter oftast mål för att jag vill åstadkomma något med mitt liv, så som bygga eller skapa något; för att utvecklas – lära mig något – eller för att komma i bättre form. Jag gillar att vara i bra form, jag mår bra då.

Tyvärr har alla mål egentligen gett ganska lite sett ur ett större perspektiv. Det som gett störst livspåverkande ändringar är äventyr jag gett mig in på, så som studier eller föräldraskap, snarare än relativt begränsade insatser som att springa Göteborgsvarvet eller träna 4 gånger i veckan.

Tittar jag bakåt i tiden så har målen jag haft inte varit så dumma. Realistiska, utmanande, mätbara och specifika som mål ska vara, så det är inte där felet varit om effekten uteblivit. Möjligtvis har dom inte varit helt förankrade. Inte heller har dom väl byggt upp mot ett större kanske mer bestående mål utan dom har stått lite för sig.

Jag har däremot slarvat en del med att faktiskt slå fast vägen till hur jag ska nå mina mål och faktiskt följt den vägen. Inte alltid, men det skulle säkert kunnat gjorts bättre många gånger.

En vanlig situation är att mina mål – i stort som smått – och mitt liv ofta varit eller är i konflikt. Jag vill cykla, alltså ska vi i familjen av något outgrundlig anledning åka till Sälen och åka skidor. Jag ska bygga något och alltså måste jag då sitta på barnkalas hela helgen. Jag tänker att jag ska gå ner i vikt och plötsligt dricker vi vin och öl varje helg samtidigt som vi vältrar oss i fredagsmys. Jag kan fortsätta med många fler exempel men ni förstår nog poängen.

 

 

Att önska göra något men hamna i situationer som inte stöder det är otroligt frustrerande, minst sagt! Ibland lyckas jag nå mina mål trots att jag gör det svårt för mig, men oftast är det omöjligt. I praktiken vet jag idag att varje mål jag sätter kommer att bli en pina att uppnå.

I takt med att jag läst på hur vi som människor fungerar så har jag förstått varför jag misslyckats så kapitalt med mycket jag förutsatt mig. När mina mål och mitt sammanhang är i konflikt blir jag beroende av motivation för att lyckas. Det krävs något som driver min önskan framåt och det är ren energi. Tricket är att minska energiåtgången i strävan att nå ett mål.

Här ligger en av mina största insikter. Motivation är dyrköpt färskvara. Motivation är inte speciellt relevant för att åstadkomma något över lång tid.

Men ibland så snurrar det på bra

Allt är inte dåligt. Det finns perioder i livet där jag utvecklas bra utan mål. Jag kan gå ner i vikt och komma i form. Fixa något som ska fixas eller lära mig något nytt. Mycket går lätt, det går av sig själv på något vis. Sparandet som jag redovisar här på bloggen är ett praktexempel på något som fungerar av sig själv och ger mitt liv stort värde. Helt utan mål. Med väldigt få konflikter.

När det blir så här mår jag ofta väldigt bra! Det är inte ovanligt att det här är perioder då livet tuffar på med jobb, hämtning och allt annat. Det är alltså oftast inte semestrarna som ger andrummet, det är vardagen! Det är perioder där rutinerna sitter, där min sambo och jag tillsammans hittar rutiner som fungera för alla.

Det är sorts paradox. Sätt ett mål, säg att träna tre dagar per vecka – med något annat mer övergripande mål som en sorts vision , exempelvis att bli starkare – och misslyckas. Lalla på utan mål om träning och jag kan närma mig visionen att bli starkare ganska enkelt. Kanske inte i raketfart men lugnt och stabilt.

Under hösten 2014 började jag allt mer fundera på om jag kunde lära mig något från det som jag beskrivit ovan. Samtidigt hittade jag en hel del information som pekade på att jag sett något som många redan kände till och därför fanns också tankar på hur vi ska närma oss mål i våra liv: tona ner eller ta bort mål och fokusera på vanor och rutiner i stället.

I viss utsträckning har jag gjort det, men inte i så hög utsträckning som jag velat.

Jag satte som mål att jobba med vanor och rutiner, alltså gick det åt helvete. Vilket skulle bevisas, skulle min mattelärare sagt!

Men nu tar vi nya tag med vanorna här i stugan.

 

 

Hur jobbar vi med vanor?

Anta att vi under semestern vill rita eller måla varje dag. Det är en riktigt kul idé som jag är sugen på att själv försöka. Formulerat som mål blir det något i stil med:

  • Under de sex semesterveckor jag har så ska jag rita minst en teckning varje kväll.

Som vana:

  • Jag ska etablera en vana att varje kväll efter jag diskat kvällsmålet sätta mig och rita en timme.

Vanor tar tid att etablera men går mycket lättare att föra in om du hakar på dom på en befintlig vana. Efter att du borstat tänderna, ätit frukost, pratat med mamma på telefon, eller bäddat sängen så lägger du till en fortsättning som är din nya vana.

Sedan börjar du monitorera och följa upp din vana. Skit i resultatet, lite krasst, fokusera helt på vanan.

Nedan följer ett exempel från i höstas på hur vi jobbade med några mer alldagliga, men nog så viktiga delar. Det är en enkel självutvärdering gjord söndag kväll eller måndag morgon varje vecka.

Här har jag valt att fokusera på mat och vardagseffektivitet.

Från förra hösten. Vi tittade på mat och vardagseffektivitet.

 

Tricket är att inte göra allt på en gång. I exemplet ovan jobbade vi med två saker – träning och mat (som jag såg som en helhet) samt att få mer tid i vardagen. Vi använde två verktyg för att mäta tid vid telefonen och datorn. Vardagseffektiviteten och maten är nyckelfaktorer för oss i vårt välmående. Jag vet av erfarenhet att om vi får ordning på dom två områdena så faller massa andra delar ut med automatik.

Så tipset till dig är att formulera några enkla vanor som du vill ta med dig in i semestern redan nu och börja jobba in dom i ditt livsmönster. Utvärdera dom på enklast sätt bara.

 

 

Integrerade livsmönster

Något som är intressant med vanor är att det blir tydligt vilka saker som faller sig naturligt och vilka saker som sticker ut. Vad som kräver energi och en jobbig insats för att få gjort. Vi kan ta träning som exempel.

Tänk dig att du vill springa 5 km om dagen, vilket vi leker att det motsvarar avståndet till jobbet. Om du åker buss till jobbet och springer hem så får du motionen ”gratis” som en del i din dagliga transport. Att jobbet är slut och att du ska hem fungerar som ”triggers” för din löpning.

Omvänt. Tänk dig att du ska springa 5 km efter barnen lagt sig. När sambon sitter framför tvn och du själv legat i barnens säng och nattat med en kletig bäbis på magen. Då krävs ofta en ganska stor insats för att komma iväg på löpturen. Aktiviteten följer inte i ett flöde utan måste starta från noll. Det kräver massor av energi och beslutsamhet.

Jag har blivit allt mer positiv till integrerande aktiviteter – jag har kommit på terminologin själv, det jag menar är aktiviteter som inkluderar flera eller startar en kedja av händelser –  och att fokusera på vanor är ett sätt att själv bygga mönster. Mönster som kan starta med en naturlig trigger, som att gå till jobbet eller stryka. Men sedan ger massor av positiva bieffekter utan att stjäla energi, för att det är en naturlig följd av händelser.

Testa exempelvis att göra armhävningar när du styrker. Köra tandtråd i direkt anslutning till att du borstar tänderna. Motionera eller läs när du följer barnen till aktiviteter. Det finns säkert massa andra exempel. Fyll gärna på i kommentarsfältet.

 

 

Läs gärna vad jag skrev i början av 2015 i inlägget ”Mål 2015 eller kanske avsaknad av mål” eller det jag skrev i samband med min Vätternrundaträning ”Jag och mål alltså”.

Om du vill kontakta mig utanför det publika flödet av kommentarer eller inlägg på Facebook så når du mig onkel.tom.blogg@gmail.com . Om du vill följa bloggen på Facebook, via din RSS-läsare eller på Twitter så använder du knapparna nedanför. Att gilla och dela inlägg är ett sätt att stödja bloggen.

Prenumerera  Gå in och gilla!   Följ på Twitter!