Spara 2016 – Träning, köp inte förhoppningsresultat

14
47

Snart är det nyår. Då står vi och lovar saker. Även om det inte är högt så är vi många som tänker att nytt år ger oss chansen att starta på ny kula, vilket i så fall inte är första gången. Därför är det många som tänker förnya sina träningskort inom kort.

Ärligt nu! Om du gjorde några löften kring träning förra året: vad har din träning gett för resultat i år? Hur mycket har du spenderat på träningskort, kläder, startavgifter, kurser och utrustning?

För några år sedan spendera jag någonstans strax under 50 000 kronor om året på min cykling. Då ingick kläder, cyklar, cykelprylar, startavgifter, resor och logi i samband med olika evenemang. Det är nog mer än de flesta (men ganska typiskt för den som gör en Klassiker skulle jag tippa) men många lägger mycket pengar på sin träning och förknippar sig hårt med tillhörande livstil.

Det är naturligtvis för träning är kul, men det finns ett skäl till. Det finns få områden där det är lättare att köpa sig attribut som signalerar vad vi vill vara*. Den fina tröjan, gymkortet eller kolfiberstavarna, allt köper vi för att det känns så rätt. Men ger det något resultat eller är det bara fråga om att köpa sig lite lycka?

Har du haft gymkort i ett år och hade som ambition att styrketräna så bör du närma dig kroppsvikten i bänkpress och det dubbla i marklyft. Eller om muskler är målet så bör det inte råda någon tvekan om att du tränar. Men för de flesta är det inte så. Gymkortet finns där under året som en symbol på den vi ville vara när vi köpte det. Detsamma gäller cykeln eller skidorna eller de färgglada skorna.

Själv har jag tänkt om. Jag har slutat köpa symboler som ska signalera vad jag vill vara. Det tillför inget. Jag försöker i stället hitta grunden i den där känslan jag försöker köpa. Varför tränar jag? Vad vill jag få ut och finns det något resultat jag söker. Du borde kunna göra något liknande genom att tänka ungefär så här:

  • Vill du gå ner i vikt? Lunchpromenader är kalas för det!
  • Vill du styrketräna? Använd kroppsviktsträning!
  • Vill du träna konditionsträning? Det behövs väldigt lite för det. Det mesta har du nog! Naturen är fri.
  • Kör du Crossfit kan du välja valfri metod att skada dig snabbt och effektivt som inte kostar något.

I 2016 har jag tänkt betala ett familjemedlemskap i cykelklubben. Eventuellt köpa ett par nya skor till MTB-cykling då jag körde sönder mina gamla i somras. Jag måste kolla om de gamla går att laga först bara. Sedan blir det några randonne-rundor lokalt i vår. Kanske 20, 30 och 40 mil. Det brukar kosta en hundring åt gången och vara minst lika trevligt som Vätternrundan eller något annat överprisat motionslopp. Så 1 100 kronor i startavgifter och medlemskap. 1 500 för skor. Min sambo kommer troligtvis inte lägga en spänn inom det här området, så där bör vi hamna för oss vuxna. Kanske några slitdelar som något däck och vajrar mm till cyklarna. Men inga klockor, pulsband, datorer eller så.

Vill vi träna mer så vet vi hur vi ska göra gratis. Vi har fri tillgång till riktigt bra utegym i parken bredvid vårt hem. Gym finns dessutom på jobbet. Friskis och Svettis brukar köra gratis ute på sommaren och vi kan hoppa med där. Massor av inspiration finns på nätet för hur man kan träna utan gym. Vi har Kettlebells i massor hemma.

Jag har tidigarenhaft extremt bra utdelning på kettlebellträning hemma som jag fixat enkelt på cirka 20 minuter några gånger i vecka. När jag hade kört något halvår kom bekanta fram och undrade hur jag tränade. Kort och enkelt men med glimrande resultat.

Så det är inte bristen på möjligheter och prylar som sätter begränsningen för oss, säkert inte heller för dig.

Måste du träna alls 2016?

Jag kanske skulle börjat inlägget här? Många som ”tränar” gör det mer som substitut för rörelse i vardagen. Rörelsen som är naturlig, enkel och tillgänglig för alla har blivit en paketerad produkt. Så behöver det inte vara. Ta mig själv som exempel:

Jag älskar att cykla och allt som hör till. Men förut åkte jag mest bil. Då var jag tvungen att ”träna” för att motionera och cykla. Idag tränar jag inte mycket alls men jag åker på en drömcykel i princip dagligen och gör mellan 30-45 minuter på cykeln varje dag. Ofta cyklar jag ganska hårt under den perioden. Det gör att jag är ganska välmotionerad på kvällen och jag behöver inte träna då jag fått min dos.

Min cykling är ett exempel på vardagsmotion och hur vi kan ändrad inställning. Jag får i vardagen i princip ut det jag vill ha i form av rörelse samtidigt som jag spar tid och pengar. Det finns massor av sådan exempel där vi tagit bort aktiviteter i vardagen som ger vardagsmotion och i stället ersatt det med träning. En köpt tjänst i speciella kläder.

Läs gärna inlägget Dubbla Gymkort.

* Mycket av vår konsumtion av lyxartiklar och fordon är faktiskt av den här typen men för många är träning så laddat av vi torskar stort inom denna kategori.

14 KOMMENTARER

  1. Punkt och amen på det. Jag ska inte börja räkna ihop gymmedlemskap jag haft i min livstid. Nu är det dock många år sedan. Det är inte gymkortet som gör att du kommer iväg och tränar, det är folks vanligaste anledning. ”Då kommer jag iväg”. För många är gymet säkert guld värt, för min make tex, han är där 3-5 gånger i veckan. Men det är inte något för mig. Numera är all min träning hemma, med ett par dojjor, i trädgården eller på yogamattan. Är man barfota och har ett hyfsat trivsamt golv kan man göra det mesta även utan yogamatta, men inte just yoga då, om man som jag har 40-åriga knän och en balans från..medeltiden.

    På cirka 6 minuter kan man ge sig själv ett riktigt bra träningspass som ger garanterad träningsvärk i två dagar framöver. Man varvar squats och armhävningar och räknar ner från tio, alltså 10 squats, 10 armhävningar, 9-9, 8-8 und so weiter. Gör man det i lite tempo men med kontroll så man inte skadar sig får man grym styrketräning och lite pulshöjning på samma gång, 6 minuter, sug på den. Efter ett halvår med enbart den träningsmetoden garanterar jag att man ser resultat för när man blir starkare vill man automatiskt göra mer.

    Morsan

    • Morsan,

      Det är i alla delar precis min erfarenhet också.

      Balans är en form av teknikträning som är kanon när man börjar bli lite äldre. Det och rörlighetsförbättrande övningar ger bra jäkla mycket livskvalite.

  2. Köp inte förhoppningsresultat den var bra!
    Men vad är kettlebell? Och vad menas med kroppsviktsträna?
    Jag har gått ned trettio kilo genom att använda stavar och gå i rask takt. Stavpromenader har jag gått i stort sett varje dag de senaste tio åren, har med dem överallt, brukar väcka uppseende i Londons parker. Tänkt att jag ska gå på gym, men då måste jag passa tider, det blir till ett tvång och dessutom kostar det mycket. Försöker gymma lite hemma. Jag har kvar pappas gamla träningsgrejor sen Arne Tammers tid – återbruk!

    • Ellsa,

      Sök på Kettlebell och calisthenics och du kommer bli så mycket klokare.

      Om du inte har krav på ”hårdare fysisk ansträngning” än vad du får med gångstavar så tycker jag gym är helt fel. Utomhusaktiviteter är att föredra för psyke och skäl faktiskt och London går inte av för hackor!

  3. Mycket kloka synpunkter här. Vi har under många år haft ambitionen att träna och det blev mycket lite av den saken. Nu tar jag en enkel lunchpromenad varje dag och de flesta dagar tränar jag ett lätt styrkepass hemma på 15 minuter…det har funnits tidpunkter när tiden inte ens räcker till detta men de är få. Dessa enkla grejer har gett mycket mer resultat en alla tidigare ambitiösa planer.

    Något som stör mig annars är när ”produktifieringen” av träningen har gått så långt att många tror att man behöver speciella ”walking” kläder och skor för att ta en enkel promenad:-)

    • Min erfarenhet är samma här. Det är vanan som ger resultat inte de högt ställda målen.

      Produktifieringen är löjlig i många sammanhang. Walkingprodukter som du nämner är ett bra exempel. Yoga-produkter och ombytet vid cykelpendling är andra.

  4. Jag tycker du har flertalet viktiga poänger i det du skriver men i slutändan beror det ju helt på vad man vill få ut av sin träning 🙂 Jag tränar 6 gånger i veckan och jag själv älskar tyngdlyftning och det är ganska svårt att kunna köra tyngdlyftning utan nån typ av gymkort eller medlemsskap. Hade jag inte gillat tyngdlyftning så mycket så hade jag helt enkelt kunnat slopa gymkortet och träna gratis på företagets gym på kontoret som är sprillans nytt i princip. Där hade jag sparat de nästan 4 000:- per år! Hade även flickvännen tränat med mig på företagets gym hade det blivit 8 000:- per år. Är det idiotiskt att jag betalar 4 000:-/år bara för att få träna lite tyngdlyftning några gånger i veckan? 😀

    • Hej Aktienovisen,

      Jag tycker om träning och tycker inte att det är fel att köpa ett gymkort. Det jag tycker är ungefär så här:

      1) Köp inte gymkort för att du vill bli vältränad om du aldrig lyckats köpa dig till någon form av fitness förut.
      2) Om du faktiskt använder gymkortet 6 ggr i veckan så måste du utvärdera resultatet. Om du gör det hela rätt så ska du vara en imponerande stark jävel för du tränar mer än mina arbetskamrater som tävlar nationellt i styrkelyft. Om du inte är där så har du inte behov av gym för du gör något annat än tung gymträning.
      3) Du tränar och nyttjar gymmet på ett sätt som gör att inga alternativ finns. Då är det väl ok att köpa.

      Jag gillar cykling och samma gäller där:
      1) Köpa prylar har inte gjort någon cyklist.
      2) Lägga massa pengar för att cykla en månad och fisa runt lite är rätt odugligt.
      3) Aktivt tränande och eventuellt tävlande är en annan sak.

      Sedan så tycker jag kanske 8 000 låter mycket men det är mycket som spelar in. Är du inte ute efter flashigt gym utan hardcore lyftande så tar väl atletklubbarna något mindre betalt.

      • Tycker du resonerar superlogiskt och har rätt i alla punkter! Tränar dock endast tyngdlyftning 2-3 gånger i veckan sedan är det klassiskt strandgymmande så jag är ingen stark jävel 😀

        Det finns atletklubbar där jag bor men de är långt bort så det blir ett projekt att ta sig dit så där prioriteras bekvämligheter istället. Men det är ju 2016 nu och frågan är om man inte skall testa ett tag utan gymkort och spara in de där pengarna 🙂 jaja vi får se. Det gäller ju även att övertala tjejen och det är ju inte alltid det lättaste 🙂

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna