Onkel Toms stuga

Rikast är den vars nöjen kostar minst

Meny Stäng

Spara 2016 – Träning, köp inte förhoppningsresultat

Snart är det nyår. Då står vi och lovar saker. Även om det inte är högt så är vi många som tänker att nytt år ger oss chansen att starta på ny kula, vilket i så fall inte är första gången. Därför är det många som tänker förnya sina träningskort inom kort.

Ärligt nu! Om du gjorde några löften kring träning förra året: vad har din träning gett för resultat i år? Hur mycket har du spenderat på träningskort, kläder, startavgifter, kurser och utrustning?

För några år sedan spendera jag någonstans strax under 50 000 kronor om året på min cykling. Då ingick kläder, cyklar, cykelprylar, startavgifter, resor och logi i samband med olika evenemang. Det är nog mer än de flesta (men ganska typiskt för den som gör en Klassiker skulle jag tippa) men många lägger mycket pengar på sin träning och förknippar sig hårt med tillhörande livstil.

Det är naturligtvis för träning är kul, men det finns ett skäl till. Det finns få områden där det är lättare att köpa sig attribut som signalerar vad vi vill vara*. Den fina tröjan, gymkortet eller kolfiberstavarna, allt köper vi för att det känns så rätt. Men ger det något resultat eller är det bara fråga om att köpa sig lite lycka?

Har du haft gymkort i ett år och hade som ambition att styrketräna så bör du närma dig kroppsvikten i bänkpress och det dubbla i marklyft. Eller om muskler är målet så bör det inte råda någon tvekan om att du tränar. Men för de flesta är det inte så. Gymkortet finns där under året som en symbol på den vi ville vara när vi köpte det. Detsamma gäller cykeln eller skidorna eller de färgglada skorna.

Själv har jag tänkt om. Jag har slutat köpa symboler som ska signalera vad jag vill vara. Det tillför inget. Jag försöker i stället hitta grunden i den där känslan jag försöker köpa. Varför tränar jag? Vad vill jag få ut och finns det något resultat jag söker. Du borde kunna göra något liknande genom att tänka ungefär så här:

  • Vill du gå ner i vikt? Lunchpromenader är kalas för det!
  • Vill du styrketräna? Använd kroppsviktsträning!
  • Vill du träna konditionsträning? Det behövs väldigt lite för det. Det mesta har du nog! Naturen är fri.
  • Kör du Crossfit kan du välja valfri metod att skada dig snabbt och effektivt som inte kostar något.

I 2016 har jag tänkt betala ett familjemedlemskap i cykelklubben. Eventuellt köpa ett par nya skor till MTB-cykling då jag körde sönder mina gamla i somras. Jag måste kolla om de gamla går att laga först bara. Sedan blir det några randonne-rundor lokalt i vår. Kanske 20, 30 och 40 mil. Det brukar kosta en hundring åt gången och vara minst lika trevligt som Vätternrundan eller något annat överprisat motionslopp. Så 1 100 kronor i startavgifter och medlemskap. 1 500 för skor. Min sambo kommer troligtvis inte lägga en spänn inom det här området, så där bör vi hamna för oss vuxna. Kanske några slitdelar som något däck och vajrar mm till cyklarna. Men inga klockor, pulsband, datorer eller så.

Vill vi träna mer så vet vi hur vi ska göra gratis. Vi har fri tillgång till riktigt bra utegym i parken bredvid vårt hem. Gym finns dessutom på jobbet. Friskis och Svettis brukar köra gratis ute på sommaren och vi kan hoppa med där. Massor av inspiration finns på nätet för hur man kan träna utan gym. Vi har Kettlebells i massor hemma.

Jag har tidigarenhaft extremt bra utdelning på kettlebellträning hemma som jag fixat enkelt på cirka 20 minuter några gånger i vecka. När jag hade kört något halvår kom bekanta fram och undrade hur jag tränade. Kort och enkelt men med glimrande resultat.

Så det är inte bristen på möjligheter och prylar som sätter begränsningen för oss, säkert inte heller för dig.

Måste du träna alls 2016?

Jag kanske skulle börjat inlägget här? Många som ”tränar” gör det mer som substitut för rörelse i vardagen. Rörelsen som är naturlig, enkel och tillgänglig för alla har blivit en paketerad produkt. Så behöver det inte vara. Ta mig själv som exempel:

Jag älskar att cykla och allt som hör till. Men förut åkte jag mest bil. Då var jag tvungen att ”träna” för att motionera och cykla. Idag tränar jag inte mycket alls men jag åker på en drömcykel i princip dagligen och gör mellan 30-45 minuter på cykeln varje dag. Ofta cyklar jag ganska hårt under den perioden. Det gör att jag är ganska välmotionerad på kvällen och jag behöver inte träna då jag fått min dos.

Min cykling är ett exempel på vardagsmotion och hur vi kan ändrad inställning. Jag får i vardagen i princip ut det jag vill ha i form av rörelse samtidigt som jag spar tid och pengar. Det finns massor av sådan exempel där vi tagit bort aktiviteter i vardagen som ger vardagsmotion och i stället ersatt det med träning. En köpt tjänst i speciella kläder.

Läs gärna inlägget Dubbla Gymkort.

* Mycket av vår konsumtion av lyxartiklar och fordon är faktiskt av den här typen men för många är träning så laddat av vi torskar stort inom denna kategori.