Köpa elcykel? Fan skärp dig!

10
149

På jobbet står allt fler elmanicker i cykelstället. Dom har funnits länge, men nu börjar dom bli riktigt många. Mina kollegor väljer alltså att köpa elcykel i stället för en vanlig cykel. Tillhör du också gruppen som köpt eller tänker köpa elcykel. Då är det dags för en uppsträckning!

Jag tänker så här (precis så säger Ernst i sina julprogram) när jag ser dom tunga och ofta ganska odugliga elcyklarna:

Hur tänker mina arbetskamrater när dom köper den här skiten?

Vad är det som får någon att betala dubbelt upp för en i många fall dålig och tung cykel i stället för att köpa en vanlig bra cykel?

– Elcykeln löser inga problem som inte cykeln löser, säger jag till min sambo som har en mer moderat syn på elcyklar.

– Jo. Den gör att människor som annars inte skulle cykla kan cykla. Det är bra för alla, svarar hon.

köpa elcykel?
En bild skamlöst stulen från http://www.copenhagencyclechic.com/. Bilden visar tydligt varför elcykel bör förbjudas!

– Det är ett handikapphjälpmedel. Då kan vi dela ut katetrar till kontorspersonalen så behöver dom inte gå och kissa, svarar jag.

– Men alla kanske inte vill bli genomsvettiga på morgonen, svarar då min kära sambo, med tydlig irritation.

– Dom kan ju klä på sig lite mindre så blir dom inte det, replikerar jag sarkastiskt.

Elcykeln ska hatas av två anledningar (fyll gärna på i kommentarerna om det finns fler skäl):

1) Den symboliserar ett köpbeteende som är fel! Man betalar inte mer för något som är sämre än originalet.

2) Den symboliserar en syn på fysisk aktivitet som innebär att vi inte ska göra något om vi inte “tränar”. Underförstått finns det inte något mellanting. Men det gör det ju!

Att göra vanligt kroppsarbete i en maklig takt – som kan innebära ett påtagligt fysiskt arbete – är inte att träna. Det är att använda kroppen som den är tänkt. Det är att göra fysiskt arbete. Ibland blir man lite svettig, men det gör inget! Det är helt normalt!

Kroppen behöver jobba. Får du signaler som säger att din kropp inte klarar att cykla 8-10  km på morgonen, utan att tycka det är för jobbigt, så har du ett problem som inte elcykeln löser. Du är en soffpotatis!

Du missbrukar din kropp! Du har glömt bort att det är bra, trevligt och nyttigt att göra lite arbete. Men du är faktiskt gjord för det!

köpa elcykel
Ytterligare en skamlöst stulen bild från http://www.copenhagencyclechic.com/. Jag har med den för att visa hur farligt det är att cykla!

Tyvärr hänger all idioti samman på ett magiskt sätt, därför kan vi inte lämna cykelhjälmsfrågan utanför det här.

Alla har vi ju blivit matade med att det är så farligt att cykla vilket gör att du måste ha hjälm!

Men! Nej, det måste man inte om du frågar mig! Cykla är inte farligt. Allt talar för att du ska cykla! Om det så är naken!

Och vi kan cykla lugnt.

Och vi behöver inte byta om.

Historiskt har inte cykeln varit farlig. Eller något vi behöver byta om till lycra för att framföra. Det är ett nytt påfund att vi ska fara runt som MAMILs.

Att förflytta sig för egen maskin är normalt. Du behöver inte köpa elcykel!

Det krävs ingen speciell utrustning (utom möjligtvis cykel då), inga ombyten eller duschningar. Tvärtom, historiskt har man cyklat i fina gåbortkostymen, vilket i stora delar av världen fortfarande är det normala.

Att cykla tillhör samma grupp av sysslor som kratta löv, sopa, städa och ha sex. Även inom dessa områden så finns det en rad människor som vill sälja motordrivna hjälpmedel. Men de tillför sällan något som vi inte kan lösa på annat sätt.

Synen på cykel och cykling handlar helt om attityd och kultur. Det är inte bara för damerna i bilderna ovan är vackra som jag valt dom för inlägget, utan det är för bilderna kommer från en annan kulturell sfär. Där cykling är vardag.

Funderar du på att köpa elcykel? Snälla gör inte det!

10 KOMMENTARER

  1. Haha, det är så roligt! och inspirerande så klart, att läsa dina inlägg. Jag har 1,5 mil till jobbet och delvis är det en naturskön cykelväg hela biten, tills man kommer in i stan. Mitt arbete innebär ofta att jag släpar en del utrustning så jag diskvalificerar mig som cyklist av bara farten, med det rättfärdigandet. Faktum är att det finns arbetsveckor jag inte alls behöver släpa med mig saker, och veckor då kanske 2 eller 3 dagar bara är kontorsjobb, vilket innebär att jag VISST skulle kunna cykla. Problemet är att jag avskyr att cykla, jag är ganska vardagslat men springer gärna 5 kilometer, när jag själv valt det. Jag skulle spara massor av bensin, det vill säga pengar, om jag cyklade alla isfria och utrustningssläpandefria dagar. Hmmm, verkligen något att fundera på. Har redan räknat på att INTE tjänar, snarare förlorar, på att åka kommunalt eftersom jag måste ta bilen några dagar i veckan. Det är verkligen synd, för jag skulle välja bussen om det fungerade ekonomiskt, men det gör det tyvärr inte.

    Morsan

    • Tack Morsan,

      Med 1,5 mil (jag antar enkel resa annars är det ju gångavstånd!) så är du ju på gränsen till att bli godkänd som elcyklist men jag tycker ändå du ska köra vanlig cykel.

      Varför avskyr du att cykla? Vad menar du med det? Det är ju naturligtvis så att du måste lära dig att använda cykeln som transportmedel om du glömt bort hur du gjorde. Att gilla eller hata något är ju ett val.

      Du måste lära dig cykla i rätt tempo. Lära dig hur du klär dig. Lära dig njuta av vägen, av känslan att komma hem efter en arbetsdag och känna glädjen att du också cyklat 3 mil.

      Om du cyklar blir du ju belönad många gånger om. 1) Det bra för dig som människa att tillbringa en stund ute i naturen 2) du behöver inte hålla på och stressa med motion på kvällen och 3) du spar pengar.

      Läs gärna: http://onkeltomsstuga.se/2015/07/pillutta-dig-vi-kan-aka-kollektivt/

  2. Jag trodde faktiskt elcykelsflugan passerat. Jag ser dem inte ofta, men kanske de bara är diskretare nu, eller så är jag ouppmärksam. Annars har jag faktiskt testat en. Inte för att jag ville utan för att en försäljare var så ivrig att få visa upp den. Det var rätt skoj att känna sig superstark utan något trampmotstånd alls.

    Vi ska vara försiktiga med att ta bort kroppsrörelse med eller utan belastning, det är min ganska starka åsikt. Blir man svettig av tre trappor så ska man inte ta hissen utan med oro gå mer i trappor och det är likadant med cykling.

  3. Jag kanske tänker helt fel men, I vilken utsträckning kommer ni att använda bil på gården, om man ska umgås på landet så blir man lätt idiotförklarad på cykel när man kommer med barnen i regnväder. Detta säger jag bara som ett barnbarns barn/svärbarnbarns som spenderar all semester (6v) på landsbygden i norr. De sociala strukturerna i byar är…. intressanta.

    För om ni ska använda bil mer på gården, så skulle väl lådcykel med motor vara ett alternativ, eller hur tänker ni?

    • Hej Erik,

      Att bo på landet är en utmaning som går långt utöver den vardagscykling som jag tänkte på när jag skrev inlägget.

      Vi har bott på landet i tolv år och bilberoendet var ju en av de tyngsta själen till att flytta. Jag har idag en Bullitt som med elmotor kanske skulle kunna minska bilberoendet. Men jag är inte säker faktiskt. Bil är bil. Den har sina klara fördelar om man ska långt, frakta saker eller köra personer. Cykel är bra för personliga transporter och lättare ärenden, även om distansen är lite längre. Men jag kan inte se att eldrift tillför så mycket. Det går enklare att trampa och det kanske går lite fortare, men det är sällan ett problem faktiskt. Jag är inte riktigt säker på att jag vet vilket problem motorn skulle tillföra. Men jag är villig att ompröva detta när vi flyttar.

      Jag tror att en vikcykel är det som ökar flexibiliteten mest på landet, naturligtvis lite beroende på hur busstransporter mm ser ut runt om.

      • He j igen.

        Var går då gränsen för att bil blir ett måste, är det en x minuter tjänade per dag, eller x kg transporter per dag. När man sedan sitter med bilen i garaget så kommer den ju att användas mer och mer, trots att det inte behövs, eller? Läser lite på https://lantiscyklisterna.wordpress.com/ i bland, det är mycket uppfriskande.

        När jag läser om elcyklarna här så känns det som att det är lätt att döma andras lathet när man utgår den egna latheten man har vant sig av med. Jag har inte riktigt vågat mig på att köpa en vikcykel då jag tycker det känns som en pryl ungefär som du omnämner elcyklar. Dock har jag ingen daglig nytta av vikcykel.

        • Jag har bott på landet, som jag skrev, och det som gjorde cykeln svåranvänd var helt praktiska skäl som summerade upp. 4 barn, sju kilometer till dagis, 3,5 mil till jobbet, ingen affär i närheten, vardagen hänger inte ihop utan bil då. Jag tror inte det är en enskild parameter faktiskt.

          Om elcykeln löser ett verkligt problem så är den bra. Om den bara löser “att det är jobbigt” och “jag vill inte bli svett” så ska den bort tycker jag.

          Jag följer en hel del cykelbloggar, men kan inte påminna mig att jag sett lantiscyklisterna. Kul länk! Jag har levt liknande och även tränat med barn i kärra bak.

          För vårt sabbatsår så räknar jag nog med att köra bilfri, möjligtvis med elassistans på cykeln faktiskt.

  4. Oj det var ord och inga visor. Jag har nu inte gått och funderat på att köpa elcykel men däremot en moped. Jag tycker väl att jag rör mig ok även om sportaktiviteter inte är något jag gillar. Jag är nog helt enkelt ganska lat. Jag går en del eftersom jag har hundar, rider 2 ggr i veckan, tar alltid trappor istället för rulltrappa och hiss, och jobbar lite i trädgården men annars är det ganska knapert. Jag har en cykel, med pafft däck. Jag tycker helt enkelt det är skittrist att cykla. Ja om det bara vore raksträckor så men där vi bor är det bara en massa backar hahahha.

    • Det är rätt! Du ska sitta rak i ryggen när du läser Onkel Tom 🙂

      En moped är ju som en elcykel. Det blir enklare men den löser inte direkt något problem om man flyttar sig kortare sträckor. Längre än 10-15 km så kan det väl vara ok. Kanske!

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna