Privatleasa bil? Är du helt dum i huvet?

26
315

Allt fler väljer privatleasing som finansieringsform vid köpa av bil skriver Corren.se för någon dag sedan. Corren (Östgöta Correspondenten) är trots allt en av de större små dagstidningarna i Sverige men visar tydligt att det inte finns någon som helst önskan att göra något journalistiskt arbete. Snarare horar man för annonsörernas räkning, modell Grande!

Hade man gjort en ren rapportering, så kunde man nöjt sig med att konstatera att allt fler bilar säljs via privatleasing, men nu kände man sig även tvungen att förklara storheten i denna finansieringsprodukt.

Leasing har några uppenbara fördelar jämfört med att köpa bil. Det behövs ingen kontantinsats. Det mesta­ utom skatt och bränsle brukar ingå – som till exempel garanti, försäkring, service och vinterdäck. Man vet exakt vad det kostar varje­ månad och behöver inte oroa sig för vad bilen är värd när det är dags att lämna tillbaka­ den, vanligtvis efter tre år.

Jag anser att du och jag ska inta nyhetssändningar och artiklar i skittidningar väldigt sparsamt (här och här om du vill läsa mer) då mycket är smörja som skrivs. Men det här?

Vad fan har hänt med tidningen?

 

 

Det är uppenbart att leasing är ett sätt att kringgå kravet på kontantinsats. Det är alltså en metod som gör det lätt för dig att handla. En oerhört viktig princip för den som ska sälja något, men inte alls så bra för dig när du ska betala stora belopp och binda upp dig för lång tid. Då ska man ta sig tid och jämföra!

Enligt Corren.se så säljs var sjätte bil via privatleasing idag och ökningstakten är hög. Medelåldern är lägre hos leasaren än hos den traditionella kunden. 44 i stället för 54 år.

Här vore det snyggt att göra ett räkneexempel för att visa hur märkligt det är att en 44-årig bilköpare inte kan lägga upp handpenningen på en ny bil. För att underlätta för detta ska jag använda lite data från Corren.ses andra rövhålsartikel inom kategorin “billiga utsälj” som publicerade samma dag: “Att kunna byta bil ofta är roligare!”. Där får vi träffa en Seat Leon-leasare som är sprudlande glad över sitt val att nyttja privatleasing.

Så vi tar henne som exempel! Seat Leon kan du köpa från 165 000 kronor. 20% i kontantinsats ger att en köpare ska upp med strax över 30 000 kronor i kontantinsats. Tydligen svårt för många i 45-årsåldern. Skrämmande!

Men jag kanske drar för hastiga slutsatser? Det kanske inte är 165 000 kronorsbilar som leasas? Jag vet inte, men i artikeln står följande:

Seat är ett av de bilmärken­ där återförsäljarna satsar mest på privatleasing. Endast tre av tio nya Seat Leon, som Jennifer valt, säljs – rest­en leasas ut. I Linköping är Seats leasingandel ännu hög­re.

Att leasing gör det lätt att köpa är ju en sak. Vad som är mer skrämmande är inställningen, som verkar bli allt mer utbredd och tar sig uttryck i: “… man behöver inte oroa sig …”; “Det mesta­ utom skatt och bränsle brukar ingå – som till exempel garanti, försäkring, service och vinterdäck.”

Det här är amerikansk konsumentlobotomi när den är som sämst, om ni frågar mig!

Om du köper en ny bil ingår redan garanti och i de flesta fall stora delar av försäkringen! Och eftersom 1 500 mil/per år är referenssträckan vid leasing så räknar de flesta med att köra max 4 500 mil under tre år. På det blir det en till två servicetillfällen och troligtvis inga däcksbyten. För en bil med nybilsgaranti!

Vill inte bekymra sig!

Vad fan har hänt med folk?

Jennifer – hon med Seaten – betalar 2 600 kr/månad, dvs 31 200 om året, eller 93 600 kronor på tre år. Hon kan i princip köpa en tre år gammal Seat idag och köra den i tre år. Därefter kan hon slänga skiten och ändå komma billigare undan, utan att åka i något skit under tiden. Skit förresten! Hon kan ställa upp den som en bajsbil när hon är klar. (Bilar och journalistisk ambition är tydligen en giftig blandning).

Det finns ingen som helst balans i avvägningen mellan risk och nytta i det här fallet. Men tydligen blir vi allt latare och obenägna att göra ens det minsta för oss själva. Vi klarar inte av att budgetera för och fatta ett beslut om att byta två framdäck när vi är i 45-årsåldern?

Vad fan har hänt med folk?

Finns det ingen jävlar anamma? Finns det ingen stake? Har alla valt service med non-snoppgaranti?

26 KOMMENTARER

  1. Jag anar lite MMM i tonfallet:-)

    Motsvarande artikel var med i DI förra veckan, då hette tjejen Catrin och hade leasat en Volkswagen UP. Som kul anektot kan jag nämna att jag träffade en bilhandlare för lite sedan i ett sammanhang där det inte handlade om att sälja bilar. Helt utan att jag nämnt något så började han prata om hur dumt det var att privatleasa och att leasing bolagen ställer helt orimliga krav på bilens skick när den ska lämnas tillbaka vilket ofta blir kostsamt för leasetagaren som ville ha ett “problem fritt bilägande”. Han hade helst sett att denna form av köp inte fanns men var tvungen att erbjuda det för att det efterfrågades av kunder som annars skulle gå till en annan handlare.

    Positivt för oss som var 10 år köper begagnat är väl att det kanske blir en del billiga bilar att snappa upp framöver när allt detta strömmar ut på marknaden. Om det bilhandlaren sa ovan stämmer kommer ju dessa bilar dessutom vara i toppskick finansierat av den tidigare leasetagaren.-)

    • Det där kan jag verifiera… En bekant till mig leasade bil som lämnades tillbaka förra året, övermil, klassisk dragkroksbuckla i regskylt och smårepor runt handtaget blev 10.000 SEK i straffavgift. Men å andra sidan är det ganska tydligt om man läser avtalet och inget min bekant blev förvånad över.

      • 10 000 kronor för att slippa beställa reg-skylt och polera runt dörrhandtagen. Det är ett bra exempel på konsumentlobotomi tycker jag.

        Det känns som allt fler personer helt kapitulerar inför livet. Obegripligt!

    • Ja, det är MMMs grej att förfasa sig över samtiden.

      Ett bra estimat är att halveringstiden för en bils värde är tre år vilket i princip är sant i 10 år. I det sammanhanget tycker jag leasingen ser relativt dyr ut, men kanske inte absurt dyrt jämfört med andra alternativ. Det jag har svårt att förstå är just varför de sista kronorna ska ut. “Problemfritt”? Vad ska hända?

      Jag tror precis som du att vi står inför ett massivt utbud av bra beg. bilar i framtiden.

  2. Folk har för mycket pengar. Alltså, seriöst, när man har råd att slösa bort så mycket pengar som leasing innebär så har folk för mycket pengar.

    Man bryr sig inte om att räkna utan tänker bara “2000 kronor i månaden, det har jag råd med” och skriver på. Så småningom kanske de undrar hur andra kan ha så mycket större buffertar än de utan att inse att det är deras eget fel.

    Renault hyr ut batteriet i sina elbilar istället för att sälja det. Det gör bilarna billigare att köpa i alla fall. Om det är en bra affär beror på livslängden på elbilsbatterier och det är väl fortfarande lite oklart. Där kan Corren eller di.se göra en mer intressant artikel med lite räkneexempel.

    • Jag tror tyvärr inte det är överskott på pengar som gör att människor leasar. Det är lathet, dumhet och en önskan att vara gäst i sin egen verklighet som ligger bakom. Det här sprider sig sedan på det sätt som vi ser i USA. Kan man inte planera in däcksbyte för en Seat så är man snart inte ansvariga för sin hälsa eller sin ekonomi.

      Irriterande det är!

  3. Ja inte passar det alla. Speciellt inte de som inte har pengar. Själv tycker jag det är perfekt. Men sen behöver jag inte springa runt och leta billigt skithuspapper heller.

    Lustigt med alla snålbloggar som så gärna vill vara rika men ändå går i taket för att andra människor inte behöver/vill snåla sig genom livet.

    • Att leasa är i det här fallet samma sak som att kasta bort pengarna! Vilket är extremt dumt om man inte har pengar.

      Att vara rik betyder att man skaffar sig frihet och möjligheter.

      • Problemet med alla varor och tjänster är att det oftast finns en valid användning. Någon vars situation är sådan att bytet av pengar (även om de kastas bort) mot upplevd bekvämlighet ger ett mervärde. Alltså en person som medvetet gjort valet att även om privat leasing är dyrt så är det värt pengarna.

        Tyvärr tror jag dock att det stora flertalet som väljer dessa lösningar inte tillhör den kategorin istället är man fånge i “det kostar bara” mentaliteten. Antingen för att den månatliga kostnaden är låg eller för att man glömmer bort referensen. Det är lätt att mångdubbla kostnaderna för samma sak genom att tänka “det kostar bara”. Man går från att köpa ett busskort (800 kr i månaden) till att köra en billig gammal bil (1 600 i månaden) till att köpa en bättre begagnad bil (2500 i månaden) till en ny bil (4000 i månaden) till en leasad bil (5000) i månaden. Varje byte görs med argumentet “det kostar bara” men helt plötsligt har kostnaden för att ta sig från punkt A till punkt B mer än 6 dubblats.

        Om man med öppna ögon sägar “det är svindyrt att leasa en bil” men jag tycker det är värt det…då är det helt OK i min bok…även om jag själv aldrig skulle göra det. Inte ens om jag hade 100 miljoner skulle jag göra detta så det har inget med rikedom att göra, det har med effektivitet att göra. Varför lösa något mindre effektivt..bara för att man råkar ha lite pengar över?

        • Bra skrivet och helt korrekt. För min egen del så är det allra svårast att köpa kostnad relativt nyttan i det här fallet. Jag ifrågasätter ju inte köpet av ny bil. Inte ens för att det är smidigt att slippa laga. Jag retar mig mest på över att först köpa något som man inte har råd att lägga kontantinsatsen till och sedan betala för att bli av med besvär. Vilka problem kan man inte hantera på en ny bil?

  4. Vår familj betalar ca 44000kr per år för familjens leasingavtal. För det får vi en splitterny Volvo V60 automat med extra säkerhetspaket som vi byter varannat år.

    Leasing passar inte alla men det passar oss och vår familj.

    • Att byta bil varannat år är ju ert fria val. Det placerar er dock bland extremerna när det gäller bilbyte och kostnader förknippat med bilen. Din familj måste vara stolt!

    • Tack. Jag kanske kan bli nästa Sverker. Vilken grej! 🙂

      Det här tycker jag var rent usel tidningsbevakning men det är mycket som är dåligt faktiskt i svensk press.

      Jag köper inte bil alls!

  5. HAHAHA! Bland de absolut bästa och ärligaste inlägget jag läst på länge!
    Du sätter orden precis på de jag tänkt på så länge, jag undrar också. Hur fan tänker folk?!

    Jag har ett par bekanta i 20-25 års åldern som har leasat bil. En av dem har en mini cooper alà månadskostnad 2500 kr. Anledningen till denna bil är att hon inte hade råd med kontantinsats och vägrade köra en gammal ful bil… Jag tror personligen att leasing “stärker” självkänslan för ett tag, utifrån sett skall de se ut som att man minsann badar i pengar.

    • Kul att det gladde någon! 🙂

      Klocka och bil är det enda smycke en man kan bära, var det någon som sa. Så, visst är bilen en statussymbol och som du även ser här i kommentarerna så är det laddat.

      Att leasa för man inte har råd, som också någon av av de som kommenterat varit inne på, är blad det absolut dummaste jag hört. Efter att ha hört det flera gånger i den här tråden så får jag lägga mig i duschen, i fosterställning, och skrubba mig lätt skinnflådd under kvällen. Jag känner mig smutsig och kränkt.

      Trots den raljanta tonen så finns det faktiskt ett allvar här. Att köpa ny bil när man anser att man är ekonomiskt pressad, samt dessutom betala mer än man behöver, är ett tecken på oförmåga att svara för sitt eget handlande. Tragiskt.

  6. Jag tror det ligger mycket i bilen som statussymbol. Jag får ofta pikar för min gamla fula bil, men när jag får nog och hugger emot så visar det sig ju att det faktiskt är min egna ägandes bil och de som pikar mig har lånat till det mesta av sin “fina” bil och då undrar man ju lite vad som är så häftigt med att klara av att skuldsätta sig? De brukar inte ha något vettigt svar på det.

    • Hej Tant Sviskon,

      Jag tycker ju bilen får ta för stor plats rent generellt. Men vad gäller kostnader så går det ju faktiskt att välja ett ganska stort spann i bilägandet. Men till och med det kan tydligen svårt att köpa för vissa.

  7. Fantastiskt rolig läsning. Tack för det en torsdag som denna 🙂

    Är nog många som hade behövt läsa det du skriver. Finns mycket okunskap där ute.
    Köper man idag en relativt ny bil så kan man ändå inte göra mycket själv, så att slippa bry sig är ju inget argument, den måste ändå in på verkstaden om nåt krånglar 🙂

  8. En sak som många leasare verkar missa är att bilar med tryggt andrahandsvärde är billigare att leasa. Typ VW, Skoda (hur det nu blir med den saken nu..) och Volvo medans Renault, Seat och andra bilar med sämre rykte är dyrare.

    Jag har räknat på det ordentligt och kommit fram till att det jämfört med att köpa en ny Passat t.ex. är marginellt dyrare att konsumentleasa och man kanske kan kapitalisera på pengarna man annars lagt i kontantinsats.

    Men jämförelsen håller ju bara om man annars gått och köpt samma bil kontant och sedan bytt efter tre (eller ibland två) år, och den typen av bilkonsumtion är det nog inte så många av de som leasar som håller sig med. Värt att notera är också att t.ex. Audi bara har 2 års nybilsgaranti men leasar bilar på 3 år. I värsta fall kan det bli dyrt.

    Nu kör jag inte särskilt mycket bil och behåller därför vår 10 år gamla Audi som funkar utmärkt som längre resor till släkt och vänner med familjen. Till vardags så rullar den knappt, då är det cykelkärra till dagis och kollektivt till jobbet som gäller.

    • Hej Jonas,
      Det är väl så att man får betala för värdetappet och den risk som ligger där. Därför blir osäkra kort dyrare.

      Låt säga att din Passat är marginellt dyrare att privatleasa så har jag fortfarande svårt att se värdet. Som du säger har vissa märken nybilsgaranti i två år, men motor/maskinskada på försäkringen räcker långt längre än så. Igen kan med trovärdighet hävda att de köper en ny bil och åker 1500 mil om året och räknar med stora reparationer de första åren. Undvik i så fall den bilen som pesten. Även om det är marginellt dyrare så betalar du först för ny bil, sedan för försäkring och sedan för riskminimeringen i leasingen. Kom igen!

      Upplägget driver dessutom privatkonsumenten till att byta bil var tredje år, vilket du är inne på. Det är en väldigt hög nivå för en privatkonsument.

  9. Just nu går utvecklingen snabbt inom bilindustrin, att stå där med lån på en gammal bil efter 3-5 år… och sedan inte kunna sälja skiten (blocket är omöjligt med en massa bedragare). Vad gör man då? Visst, man kan tycka att det är lite att kasta pengarna i sjön men samtidigt är det skönt att slippa risken med att stå där med en gammal bil som ingen vill köpa med dåligt andrahands värde. En del köper väl också ut sina bilar, om de tycker det är värt det. För min del handlar det om att inte vilja äga 2 bilar, en räcker gott… tills vidare. Pengarna är inget problem heller, hade kunnat köpa en ny bil kontakt, men varför binda upp kapital i “en sjunkande sten”?

Vi värdesätter diskussion - Kommentera gärna