Jag har arbetat med mål i många år. Privat så har ofta målen skapats så här års och relaterat till träning och tävling medan de mål som jag har i i arbetslivet ofta skapas i projekt, vid uppstart eller i samband med att man tar krafttag för att hantera en speciell situation. Där jag jobbar har vi till och med gått så långt i hyllandet av mål att vi försöker skapa milstolpar – delmål som ska bygga upp mot ett överordnat mål – i sådan mångfald att vi behöver speciella verktyg för att hålla reda på alla mål och om dom är uppfyllda.

Innan vi kommit för långt bara. Kom du hit för att få inspiration till egna mål för exempelvis 2015 så har du kommit fel. Det här är en postning om varför mål är något du ska tänka lite extra kring och eventuellt undvika. Med lite tur får du en idé om vad du kan göra i stället för att sätta mål och det kanske tar dig en bit längre faktiskt.

Man måste ha mål för att …, eller?

Ja, varför måste man sätta mål?

Jag tror att synen på mål som något viktigt från grunden kommer från en allmänt spridd idé om att du måste ha mål för att komma någon vart och för att i slutänden lyckas. Så trodde i alla fall jag en gång i tiden. Men jag är mer tveksam nu. Vad är ett mål? Varför har man det? Vad händer om man inte uppnår det?

  • Är målen sporren, kanske? Det där som ska få dig att ta i lite extra.
  • Eller är det en del i en planering? Något du måste uppnå på väg till nästa anhalt, som del i en vägbeskrivning.

En sak är i alla fall bra med uttalade mål, du kan göra dig ansvarig för att nå dom och då kan du använda exempelvis bloggar och arbetskamrater för att skapa en sorts positiv stress för att nå dina mål. Eller så förstärker detta de negativa delarna i målformulering? Jag vet inte svaret, men återkommer till det som jag tycker är problemen med att sätta mål och kanske blir vi klokare då.

När jag började förstå att mitt sätt att jobba med personliga mål inte fungerade så bra för mig så började jag bli allt mer observant på vad andra sa om att sätta mål. Det första jag läste var om en konditionsidrottare som hävdade att cirka 80% av alla träningspass (under ett år) skulle vara lustfyllda och inte nödvändigtvis följa strikt planering eller matchas mot mål. Man är människa, inte maskin och många drabbas helt enkelt av något som kan liknas vid utmattningssymptom i sina försök att möta mål.

Vi kan ta ett exempel: Säg att du sätter ett mål idag att springa en halvmara 1:a maj på 1:40. Det lär vara träningen och kosten från idag samt själva anmälan till halvmaran som skapar resultatet. Vad har målet tillfört? Fokus kanske? Ja, men om du blir förkyld mycket då? Hur ska du fokusera bort det? Det kan mycket väl vara så att anmälan till en halvmara och den energi det gav räckte för att uppnå alla delar du var efter och målet med tid och plats bara bidrar till negativ energi. Bort med målet, fokusera på resan fram till dagen för loppet och njut. Resultatet blir ändå vad det blir.

Det roliga med det här är att jag bara för ett par dagar sedan, på en fikarast på jobbet, pratade lite om hur svårt vi hade att nå våra mål då en av våra mycket pålästa mjukvaruingenjörer började prata väldigt mycket om mål i arbetslivet. Ungefär så här sa han:

– Det går inte att komma till en arbetsplats där det finns massa mål för allt och samtidigt hålla upp energin. Mål sticker ut, dom tar energi och kan lätt resultera i en känsla av oduglighet och misslyckande. Vi är ju redan här för att arbeta!

Skilja på mål och processen fram till mål

Ett av problem med mål är att dom kan störa fokus på processen – vägen fram mot målet – som ofta är den viktiga delen av en verksamhet som pågår länge i tid. Om vi backar tillbaka till målen kring en halvmara; se till att det blir roligt att springa så kommer du ha goda möjligheter att klara av halvmaran på 1:40.

Att sätta målet att bli ekonomiskt fri som många av oss har är ett rätt tveksamt mål. Att försöka tvinga sig att bli ekonomiskt fri går nog inte för en vanlig person. Processen dit är avgörande. Ekonomiskt fri blir ett utfall ur processen resten är endast en fråga om tid. Ekonomiskt fri är dessutom ett mål som är tveksamt om det är ett mål. Det är ju en startpunkt på något nytt. Ett liv i ekonomisk frihet.

Sen då?

Nästan alla dom som sätter mål för sin livsstil detta nyår kommer, om dom nu uppnår målen, falla tillbaka i ett beteende som dom inte vill ha. Sluta röka, gå ner i vikt, börja motionera eller vara mer med barnen. Det blir ett ryck då dom under en period fokuserar kraft för att uppnå målet. Med ett rimligt mål och lite jävlar anamma så når många målet och sedan faller allt platt. Som motsats så kan jag säga att många av dom jag känner som tränar år ut och år in tränar med väldigt få mål framför sig. Det är nöjet och upplevelsen som styr.

Jag läste att få av dom som önskar sig ekonomisk frihet faktiskt får det. Inte för att man inte får ihop pengarna utan för att man flyttar målet. Om man säger att man ska leva i Spanien efter att man sparat samman 3 MSEK så blir det ändå inget av det. När dom 3 MSEK finns på kontot så vet man inte vad man ska göra utan letar reda på ett problem eller risk som gör att man behöver 4 MSEK.

När långsiktighet är viktigt eller när ett mål har ett större syfte än målet själ kan omfatta så kan det vara bättre att tänka sig ett planeringsscenario. Om du redan har ett mål så kan du behålla det men lägg till delar före och efter.

Jag har i tidigare inlägg sagt att vi tittar på att ta ett sabbatsår. Jag tänkte ta det målet och jobba med i ett separat inlägg som följer detta, som ett exempel. Nu vidare till sista delen av problemen med mål.

Vad är det som hindrar dig från att nå dit du vill?

Ja,exakt!

Om du sätter ett mål som är lite utmanande, vad är det då som gör att det målet är rätt för att styra mot. Vad är det som är utmanande och i så fall, varför inte attackera utmaningen? Det vanliga skälet är väl:

  • Utmaningen ligger i något som man tror är svårt att hantera. Exempelvis livsmönster. Relationer mm. I så fall så är mål ett sorts alibi för att slippa ta tag i grundorsaken.
  • Man kan inte kontrollera utmaningen. Att sätta mål som bygger på någon sorts förhoppning är nog inget som leder så långt.

I korthet

  1. Att ha mål kan stjäla energi.
  2. Mål kan ta fokus från processen, som är den som oftast genererar resultat.
  3. Mål kan skapa väldiga före och efter effekter som inte gynnar långsiktig utveckling.
  4. Målformulering hjälper dig inte angripa problem.
  5. Mål kan ge en falsk känsla av kontroll.

Vill du läsar mer?

Entrepreneur – Forgett Setting Goals. Läs gärna kommentarerna.

Lifethinkist – The 7 steps to set and achive goals. Traditionellt sätt att arbeta med mål.

Det finns en snygg engelsk fras ”setting goals vs. creating habits” som man kan Googla om man vill läsa mer kring mål vs. fokus på processen och vägen fram.